Dit is het 2e artikel uit de serie ‘Beginnen met Google Adwords’. Eerder verscheen het eerste artikel: Beginnen met Google Adwords.
Je eerste Google Adwords campagne maak je aan door het doorlopen van een stappenplan. De volgende campagnes kun je maken zonder deze verplichte stappen te doorlopen.
De eerste stap bestaat uit het selecteren van het gewenste campagne type. Je kunt kiezen waar je advertenties weergegeven moeten worden. Standaard worden de advertenties zowel in de zoekresultaten als het Google display netwerk getoond. Je kunt er ook voor kiezen om de advertenties alleen op mobiele devices te tonen of om een online video campagne te starten. Video’s worden dan op bijvoorbeeld youtube.com weergegeven. Geef de campagne een goede naam zodat je de campagne later makkelijk terug kunt vinden.
Het bereik van je Google Adwords campagne
De volgende stap is om te bepalen in welke taal/ talen de advertentie getoond moet worden (de taal van de doelgroep) en op welke locaties. Je kunt je bijvoorbeeld richten op Nederland en alleen de Nederlandse taal. Advertenties worden nu alleen aan gebruikers uit Nederland met een Nederlandstalige Google interface (google.nl) getoond. Aan iemand uit Nederland die google.com gebruikt, wordt de advertentie niet getoond.
Bepalen van het budget en de manier van bieden
De volgende stap is het bepalen van het budget en de manier van bieden. Je kunt kiezen voor automatische en handmatige opties voor bieden. Op deze pagina kun je opgeven wat je maximale Cost Per Click (CPC) is, dit is het maximale dat je wilt betalen voor een bezoeker die op je advertentie klikt. Van te voren is het moelijk te bepalen hoe hoog dit moet zijn. Gebruik daarom de verkeersschatter van Google. Hiermee krijg je inzicht in het aantal klikken met de opgegeven CPC. Klik na het opgeven van de zoekwoorden op de knop ‘zoekverkeer inschatten’ om de verkeersschatter in te schakelen.
Hier kun je ook dagbudget van je Google Adwords campagne instellen. Met het dagbudget bepaal je wat je maximaal per dag aan adverteren uit wilt geven. Als je € 450,- per maand aan adverteren uit wilt geven, deel je dit maandbedrag door 30 en heb je een dagbudget van € 15,-
De campagne staat nu ingesteld, je kunt beginnen met het maken van advertenties. Dit komt wordt in het volgende artikel beschreven.
Laat je vragen en/of opmerkingen hieronder in het commentaar veld achter en deel dit artikel met jou netwerk via Facebook, Twitter of Linkedin.