Google Adwords is het advertentie programma van Google. Met Google Adwords maak je advertenties aan die op basis van zelf gekozen zoekwoorden getoond worden. Advertenties kunnen in de zoekresultaten van Google zoekresultaten en in de het display netwerk van Google getoond worden. Het display netwerk zijn websites met Adsense advertenties. Zo kan jouw advertentie bijvoorbeeld op marktplaats.nl vertoond worden.
Waarom zou je betalen voor bezoekers?
Waarom zou je betalen voor bezoekers als je bezoekers met zoekmachine optimalisatie gratis naar je website kunt krijgen? Met Google Adwords hoef je geen goed geoptimaliseerde website te hebben, elke website voldoet. Je kunt binnen 15 minuten bovenaan in de zoekresultaten staan. In tegenstelling tot de niet betaalde resultaten waar het lang kan duren voordat je website hoog in de zoekresultaten staat. Het nadeel is wel dat als je met Google Adwords stopt, je meteen uit de zoekresultaten verdwenen bent.
Google Adwords account aanmaken
Ga naar adwords.google.nl om een account aan te maken. Tip: bij verschillende tijdschriften krijg je een Google tegoedbon waarmee je een tegoed van € 50,- of meer krijgt. Op de homepage van Google Adwords staat een aanbieding waarbij je € 75, tegoed krijgt als je € 25,- besteedt. Bekijk hier de aanbieding.
Gebruik de juiste zoekwoorden
De zoekwoorden die je opgeeft, zijn de zoekwoorden waarop jouw advertentie getoond wordt. Het is dus belangrijk om relevante zoekwoorden voor je Adwords campagne uit te zoeken.
Google Adwords heeft een hele handige tool om zoekwoorden voor je campagnes uit te zoeken, namelijk de Google Adwords Keywordtool. Stel dat je een coach bent en je wilt beginnen met adverteren. Dan kun je als zoekwoord bijvoorbeeld “coaching” gebruiken. Dit tik je in bij “Woord of woordgroep”. Aan de linkerkant heb je 3 opties:
Breed:
Je advertentie wordt getoond bij misspellingen, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante variaties. Bijvoorbeeld: opgegeven zoekwoord/ woordgroep: “business coaching”, advertentie wordt getoond bij de zoekopdracht: “ondernemers coachen”.
Exact:
De advertentie wordt alleen getoond als de zoekopdracht exact overeenkomt met het opgegeven zoekwoord. Bijvoorbeeld: Opgegeven zoekwoord is “coaching”, advertentie wordt alleen getoond bij de zoekopdracht “coaching”.
Woordgroep:
De advertentie wordt getoond als de opgegeven zoekwoord/ woordgroep in de zoekopdracht voorkomt. Bijvoorbeeld: woordgroep is: “coaching amsterdam”. Bij de zoekopdracht: “betaalbare coaching amsterdam centrum” wordt de advertentie getoond.
Na het uitvoeren van de zoekopdracht, kun je het zoekvolume van het opgegeven zoekwoord en de geschatte kosten per klik zien.
Het is goedkoper om samengestelde en exacte zoekwoorden te nemen. Het sluit ook beter aan bij je zoekopdracht omdat het veel specifieker is. Gebruik dus ipv het zoekwoord “coaching” liever de woordgroep “coaching amsterdam” of “life stijl coach amsterdam”. Begin met een flink aantal zoekwoorden en kijk na verloop van tijd welke zoekwoorden het goed doen.
Dit is het eerste deel uit de Google Adwords serie. In de volgende artikelen krijg je meer informatie over het opzetten van Google Adwords campagnes, advertenties en het bepalen van de kosten per klik.
Mocht je meer informatie over andere onderwerpen willen hebben? Laat je vraag achter in het commentaar veld hieronder. Deel dit artikel met jouw netwerk via Facebook, Twitter of LinkedIn.
Duidelijk en praktisch artikel!