Dagelijkse zoekmachine optimalisatie werkzaamheden bestaan uit het schrijven van goede content en deze zo goed mogelijk optimaliseren. Maar is de basis van je website goed? Pas jij de onderstaande 5 punten al toe op je website? Aan deze basis wordt niet veel aandacht besteed omdat je het eenmalig opzet maar het is zeker de moeite waard om even na te kijken of jij het al toepast.
5 zoekmachine optimalisatie tips voor een goede website basis:
1. Gebruik zoekmachine vriendelijke url’s
Een zoekmachine vriendelijke url bestaat geeft een beschrijving van de content die er op de webpagina te vinden is. De voordelen van een zoekmachine vriendelijke url:
- Bezoekers kunnen je url beter onthouden
- Zoekmachines vinden het makkelijker om je website te indexeren.
- Het is beter voor linkbuilding, als er geen anchor tekst wordt gebruikt
- De url wordt in de zoekresultaten van Google getoond, zoekwoorden worden vet getoond
- Het is voor Google makkelijk om de structuur van je website te begrijpen
Voorkom de volgende fouten:
- lange url’s met onnodige parameters en sessie id’s
- algemene pagina url’s zoals pagina1.html
- teveel keywords in je url zoals: “seo-tips-seo-uitleg-seo.html”
2. Maak een duidelijke directory structuur voor je website
Door gebruik te maken van een duidelijke directory structuur weten bezoekers van je website makkelijker waar ze zich bevinden. Gebruik altijd beschrijvende namen voor je directory structuur.
Zorg voor een goede navigatie
De website navigatie is erg belangrijk voor zoekmachines. Door een goede navigatie kunnen zoekmachines er achter komen wat belangrijke content op de website is en het is voor bezoekers makkelijk om de weg op je website te vinden.
- Plaats gerelateerde pagina’s in een categorie. Zodat deze pagina’s vanaf de categorie pagina eenvoudig te vinden zijn.
- Maak gebruik van breadcrumbs
- plaats afbeeldingen, css en javascript files in speciale mappen ( bijvoorbeeld afbeeldingen in de map images)
3. Maak gebruik van sitemaps
Zorg er voor dat je website 2 soorten sitemaps heeft. Een sitemap toont een overzicht van de structuur van je website. Het laat zien welke pagina’s er op de website staan. Maak één sitemap voor gebruikers en één sitemap voor zoekmachines. Voor gebruikers maak je een html versie en voor zoekmachines een xml versie.
4. Zorg voor een bruikbare 404 pagina
Bezoekers komen soms op een url die niet bestaat. Dit kan gebeuren doordat er een link is naar een url die niet bestaat (broken link) of omdat men een verkeerde url intikt. De bezoeker komt dan op een 404 pagina uit. Door hier waardevolle alternatieven aan te bieden, zal de bezoeker een betere website ervaring hebben. Zorg er voor dat je aangepaste 404 pagina niet geïndexeerd wordt.
5. Voorkom indexering van bepaalde onderdelen van je website
Heb je content die je niet terug wilt zien in de zoekresultaten van Google? Dan kun je daar de robots.txt file voor gebruiken. De robots.txt file is een tekst file die je in de root van je website plaatst waarmee je aangeeft welke onderdelen van je website wel en welke onderdelen van je website niet geïndexeerd mogen worden.
Voorbeeld van een robots.txt file:
User-agent: *
Disallow: /images/
Disallow: /search/
Hiermee geef je aan dat zoekmaches de directories “images” en “search” niet mogen indexeren.
Andere manieren om content buiten de zoekresultaten te laten zijn:
- gebruik maken van de “noindex” optie bij de robots meta tag
- gebruik maken van een wachtwoord beveiligde directory mbv je .htaccess file
- mbv de Google Webmaster Tools content verwijderen die al geindexeerd is
Gebruik een hogere graad van beveiliging voor gevoelige content
Alleen gebruik maken van de robots.txt file is niet genoeg om gevoelige en vertrouwelijke informatie te beveiligen. Als er bijvoorbeeld een link naar deze content ergens op het internet staat, kan Google de content nog steeds in de zoekresultaten opnemen. Beveilig vertrouwelijke informatie daarom altijd met een wachtwoord.