Facebook is voor bedrijven een zeer interessant medium om contact te leggen met hun huidige en potentiële klanten. Het is een plek waar de doelgroep een groot gedeelte van de dag op doorbrengt. Speciaal voor bedrijven heeft Facebook een speciaal soort pagina gemaakt: de Facebook bedrijfspagina.
Op het eerste gezicht verschilt een bedrijfspagina niet veel van een profielpagina van een natuurlijk persoon. Maar er zijn wel degelijk verschillen tussen beide pagina’s.
Persoonlijk profiel | Bedrijfspagina |
---|---|
Bestemd voor natuurlijke personen vanaf 13 jaar | Bestemd voor bedrijven |
Mense worden vrienden, hier is toestemming voor nodig | Mensen worden fans; hier is geen toestemming voor nodig |
Maximaal 5000 vrienden | Onbeperkt aantal "Vind ik leuks" (=fans) |
Geeft je foto's, vrienden, "Vind ik leuks" (interesses), check-ins en muziek weer | Geeft je foto's, aantal "Vind ik leuks" en locatie weer |
Personen kunnen Facebook- applicaties gebruiken | Bedrijfspagina's kunnen een Facebook-applicatie plaatsen |
Geen statistieken | Statistieken over je gebruikers via Facebook Statistieken |
Een Facebook bedrijfspagina biedt voor bedrijven veel meer mogelijkheden dan een gewone profielpagina. Bovendien is het volgens de regels van Facebook verboden voor bedrijven om zich als een natuurlijk persoon, met een profielpagina voor personen, voor te doen.
Likes of fans vs vrienden
De kracht van een bedrijfspagina zit hem in de personen die deze pagina kunnen liken. Door de “Vind ik leuk” knop geven mensen aan dat ze het bedrijf leuk vinden. Personen hebben vrienden op Facebook, bedrijven hebben fans. De term fans bestaat nog vanuit de beginperiode (voor 2009) van Facebook, toen er op een bedrijfspagina nog “Become a fan” stond. Sinds 2009 bestaat de “Vind ik leuk” knop.
De kracht van een bedrijfspagina zit hem er voor bedrijven in dat zodra een fan op de “Vind ik leuk” knop klikt, dit in het nieuwsbericht van de fan verschijnt. Ook zie je de vind ik leuks terug op de pagina van de persoon. Als een bedrijf een update plaatst en een fan van dit bedrijf vindt de update leuk en dit kenbaar maakt door op de “Vind ik leuk” knop van de update te klikken, zal dit ook zichtbaar worden in de tijdslijn van de persoon. Vrienden van deze persoon, die nog geen fan van het bedrijf zijn, kunnen de update nu ook onder ogen krijgen. Hierdoor ontstaat er een viraal effect. Een opmerking hierbij is wel dat dit proces door de Edgerank van Facebook aan kracht heeft ingeboet.
Waarom worden mensen fans?
Mensen worden vaak fans van een bedrijf omdat dit bedrijf in hun echte leven ook deel van hun leven uitmaakt. Fervente Starbucks bezoekers worden fan van de Starbucks fanpage om zo te laten zien waar zij hun koffie drinken en om maar niks van de updates, prijsvragen en aanbiedingen van dit bedrijf te missen.
Nederlandse bedrijven op Facebook
Steeds meer grote en kleine bedrijven zijn op Facebook terug te vinden. Van de lokale bakker tot multinationals zoals KLM en Heineken. Laatst genoemde bedrijven zijn trouwens erg actief op Facebook met ludieke atcies en hebben ook een actieve fanbase van respectievelijk 8,9 miljoen en 19,5 miljoen fans.
Facebook bedrijfspagina maken
Heb je nog Facebook pagina voor je bedrijf? Je kunt er gratis één aanmaken via de url: www.facebook.com/pages/create/php. Het maken van een Facebook bedrijfspagina is gratis en zeer eenvoudig.
Facebook like button op je website
Heb je eenmaal een bedrijfspagina, plaat dan een Facebook like button op je website. Zo kunnen website bezoekers eenvoudig fan op Facebook van jouw bedrijf worden.