HTML meta tags wat is een meta tag eigenlijk en waarom zijn deze belangrijk voor je website?
Metadata is informatie over data. Een HTML meta tag geeft informatie over een HTML document. Deze informatie kan belangrijk voor browsers, zoekmachines (zoals Google) en andere web services zijn om te bepalen waar de pagina over gaat en hoe deze is opgebouwd. Voorbeelden van informatie die door middel van meta tags doorgegeven wordt zijn:
- beschrijving van de pagina
- zoekwoorden
- de auteur van de webpagina
- wanneer de webpagina voor het laatst geüpdate is
- een korte beschrijving waar de pagina over gaat
De meta tag zelf wordt niet op een pagina getoond aan de bezoeker van de pagina maar vind je wel terug in de broncode van de pagina.
Meta tags in de HTML
Een meta tag begint, net zoals elk HTML element, met een openings tag ‘<‘ en wordt afgesloten met een ‘>’. De meta tags worden in het head gedeelte van de HTML pagina geplaatst.
Voorbeeld van een meta tag:
<meta name=”description” content=”Dit is een pagina over HTML meta tags” />
Bovenstaand is een voorbeeld van de meta tag description.
Welke HTML meta tags zijn belangrijk voor Google?
Uit SEO oogpunt zijn er een paar meta tags (erg) belangrijk voor Google.
De belangrijkste is een buitenbeentje want officieel is het geen meta tag maar een verplicht pagina element. Dit in tegenstelling tot meta tags. Deze zijn optioneel. Toch wordt de title tag vaak genoemd in het rijtje meta tags en is het voor SEO een zeer belangrijk element. Het bevat de titel van de pagina. Plaats in de titel altijd het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden en plaats deze bij voorkeur zo ver mogelijk vooraan in de titel.
De meta tag description
Eerder in dit artikel staat een voorbeeld van de meta tag description. Deze meta tag geeft een korte beschrijving waar de pagina over gaat en wordt in de zoekresultaten getoond. Als iemand met de zoekmachine Google zoekt met een bepaalde zoekopdracht, zal de bezoeker de meta tag description (samen met de pagina titel) terugzien in de zoekresultaten.
Het is daarom erg belangrijk om een goede omschrijving te maken. De meta tag heeft niet direct invloed op je ranking in Google maar indirect wel. Want als er meer bezoekers op jouw link klikken dan op een link die boven jou in de zoekresultaten staat, zal Google denken dat jouw website interessanter is voor bezoekers en meer waarde aan jouw website toekennen. Het gevolg is dat jouw website hoger in Google zal komen.
Meta tag keywords
Dit was 10 jaar geleden de toverstaf om hoger in Google te komen. Maar sinds een aantal jaar hecht Google hier geen waarde meer aan en is deze dus niet meer belangrijk om hoger in Google te komen. Het is dus niet nodig om deze nog te gebruiken.
Meta tag robots
Met deze meta tag kun je aangeven of je pagina opgenomen moet worden in de index van de zoekmachines. Je kunt verschillende opties instellen:
Pagina moet niet opgenomen worden in de index van de zoekmachine en de links op de pagina moeten niet gevolgd worden door de zoekmachine:
<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow” />
Pagina moet opgenomen worden in de index van de zoekmachine maar de links moeten niet gevolgd worden door de zoekmachine:
<meta name=”robots” content=”index, nofollow” />
Pagina moet niet opgenomen worden in de index van de zoekmachine maar links moeten wel gevolgd worden:
<meta name=”robots” content=”noindex, follow” />
De pagina moet wel in de index van de zoekmachine opgenomen worden en de links op de pagina moeten gevolgd worden. Dit is de instelling die je het meeste zult gebruiken.
<meta name=”robots” content=”index, follow” />
Meta tags zijn nog steeds erg belangrijk voor zoekmachine optimalisatie. Als je bezig bent met je website, besteed hier dan aandacht aan!
Bekijk onderstaande video waarin Matt Cutts van Google een uitleg over meta tags geeft: