Een landingspagina (Engels: landingspage) betekent letterlijk de pagina waarop een bezoeker ‘landt’. Het is de eerste pagina die een bezoeker op je website ziet. In internet marketing termen wordt er vaak een speciaal geoptimaliseerde pagina mee bedoeld.
Waarom een landingspagina belangrijk is
Zoals gezegd is de landingspagina de pagina waar een bezoeker op terecht komt. Dit kan bijvoorbeeld zijn nadat er op een link geklikt is. Als je bezig bent met internet marketing wil jij graag dat een bezoeker op een bepaalde link klikt, content vindt die relevant is voor de link en dat de bezoeker uiteindelijk geconverteerd wordt in een klant (=conversie).
Het doel van de landingspagina is dus om een bezoeker de juiste informatie te geven. Informatie die aansluit op bron waarmee de bezoeker op je website terechtkomt. Een bezoeker kan bijvoorbeeld op een link klikken naar aanleiding van een zoekopdracht in Google (organische of betaalde resultaten) of via een link die op Social Media staat. Iets triggert de bezoeker om naar jouw website te gaan en het is zaak dat de bezoeker meer informatie over deze trigger vindt.
Landingspagina voorbeeld
Stel je verkoopt water zuiveraars. Je maakt een advertentie met water zuiveraars kopen met 50% korting. Een bezoeker ziet de advertentie en komt op een pagina met bidons of op een pagina met water zuiveraars zonder dat er korting gegeven wordt. In dit geval sluit de landingspagina niet aan bij de advertentie en zal de bezoeker hoogst waarschijnlijk de website verlaten omdat deze niet tevreden is met het geboden resultaat. Beter is dus om een bezoeker te laten landen op een pagina waar water zuiveraars tegen 50% korting worden
Landingspagina maken
Denk dus altijd van te voren goed na wat je wil bereiken met een landingspagina en hoe je deze inzet. Hoe komen bezoekers op je pagina en wat wil je dat ze gaan doen als ze eenmaal op de pagina terecht komen? Deze vragen bepalen hoeveel succes je met de landingspagina behaalt.
Belangrijke ingrediënten van een succesvolle landingspagina zijn:
- Direct de vraag beantwoorden waarmee de bezoeker op de website is gekomen
- Stuurt de bezoeker richting doel
- Is actie gericht