Als je bezig bent met SEO dan wil je natuurlijk op de eerste plaats in de zoekresultaten van Google komen. Maar sinds vorig jaar is er een andere interessante positie bij gekomen, namelijk positie 0! Positie 0? Inderdaad bij sommige zoekopdrachten heeft Google een extra positie toegevoegd in de zoekresultaten.
Wat is positie 0 in Google?
Google noemt deze positie featured snippets. De featured snippets verschijnen als iemand een vraag als zoekopdracht invoert. Bijvoorbeeld: “Wat is Google?” of “Wat is conversie”. Het antwoord op deze vraag wordt als eerste in een blok op de pagina met de zoekresultaten weergegeven.
Hoe kunnen featured snippets er uit zien?
Featured snippets komen in verschillende vormen:
- Tekst
- Lijsten
- Afbeeldingen
- Grafieken
Waarom zijn featured snippets een kans?
Als jouw website als featured snippet getoond wordt heeft dit voordelen voor jouw vindbaarheid. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat jouw website op een bepaalde vraag niet op positie 1 staat maar wel als featured snippet getoond wordt en zodoende meer aandacht krijgt.
Met mijn eigen website heb ik dat bijvoorbeeld als je de vraag “Wat is google webmaster tools” intikt. In de zoekresultaten staat de website op positie 4 maar wordt wel als featured snippet op positie 0 getoond.
Een featured snippet kan de volgende voordelen opleveren:
- Betere zichtbaarheid in de zoekresultaten
- Geloofwaardigheid van de website gaat omhoog
- Meer bezoekers naar je website
Een paar eigenaardigheden van featured snippets
Soms krijg je meer bezoekers als je bijvoorbeeld op positie 4 in de zoekresultaten staat. Maar het kan ook zijn dat je minder bezoekers krijgt omdat men het antwoord op de vraag al heeft en er geen reden is om door te klikken.
Ook is het niet helemaal duidelijk hoe de featured snippets werken. Je ziet de snippets niet altijd.
Hoe krijg je een featured snippet?
Helaas is het niet exact bekend hoe Google bepaalt wat getoond wordt als featured snippet. Uit eigen ervaring en onderzoek weet ik wel wat werkt:
- Schrijf waardevolle content over het onderwerp
- Begin het artikel met het antwoord op de vraag
- Maak het antwoord rond de 50 woorden lang
Hoe kom je aan goede vragen?
Als je je eigen branche en doelgroep kent dan kun je vast zelf wel een paar vragen verzinnen. Lees eens andere websites in jouw branche en bekijk de reacties op blogs en fora voor inspiratie. Ook kun je Google autosuggest gebruiken. Begin met het intikken van een deel van een vraag en kijk wat Google aanvult. Bijvoorbeeld “Wat is een WordPress”. Google komt met de suggesties “Wat is een WordPress plugin”.
En? denk je dat dit voor jou een kans is? Vond je het een interessant artikel? Deel dit artikel via social media met jouw netwerk zodat iedereen van deze informatie kan profiteren.