Keywords of zoekwoorden zijn de woorden die internet gebruikers in de zoekmachines gebruiken om mee te zoeken. Door goed geoptimaliseerde website pagina’s met de juiste keywords zal jouw website hoog in de zoekresultaten van Google terug te vinden zijn. En dat leidt tot meer bezoekers.
Maar hoe kom je aan de juiste keywords?
Een manier is om gebruik te maken van de Google Adwords keyword tool. De tool is een onderdeel van Adwords en is eigenlijk bedoeld voor adverteerders om te kijken of een keyword bruikbaar voor een Adwords campagne is maar kan ook uitstekend gebruikt worden voor SEO doeleinden. In dit artikel gaan we de Keyword tool voor SEO doeleinden gebruiken en niet voor Adwords advertenties.
Waar vind ik de Adwords Keyword tool?
Via deze link kom je bij de keyword tool. Het is niet noodzakelijk om een account te nemen maar wel handig want dan hoef je de hinderlijke CAPTCHA niet in te tikken. Bovendien krijg je met een account meer informatie.
Waarom is de Adwords Keyword tool handig?
- De tool is van Google, de marktleider, de data is gebaseerd op Google’s data;
- het is gratis;
- het geeft data over het zoekvolume per keyword zodat je kunt zien hoe populair een keyword is;
- het geeft data over de gemiddelde kosten per klik. Hiermee kun je zien hoe waardevol je concurrentie het keyword vindt.
Zoeken met de Keyword tool
Stel dat je een massage salon in Amsterdam hebt en je wilt dat klanten jouw website gaan vinden. Je kunt dan beginnen met het zoekwoord “massage”. Dit tik je in het vak bij “woord of woordgroep” in.
Belangrijk is om te realiseren welke data je terugkrijgt. Als je op de tab Zoekwoordideeën klikt, krijg je een overzicht van het zoekvolume van dit keyword. De 2 belangrijskste kolommen zijn “Wereldwijde maandelijkse zoekopdrachten” en “Lokale maandelijkse zoekopdrachten”. Kijk aan de hand van waar je je op richt met je website naar de juiste kolom. Als je alleen in Nederland actief bent, kijk je naar de lokale zoekopdrachten.
Daarnaast is het belangrijk om de opties van de zoekwoorden in de gaten te houden. De opties voor de zoekwoorden vind je aan de linkerkant.
Breed:
De som van de zoekvolumes voor het zoekwoord, gerelateerde grammaticale vormen, synoniemen en gerelateerde woorden.
Standaard staat deze optie aan. Dit geeft de meeste resultaten omdat het de minst specifieke optie is.
Exact:
Het zoekvolume voor dat specifieke zoekwoord en rechtstreeks gerelateerde termen.
Woordgroep:
De som van zoekvolumes die de hele woordgroep of sterk gelijkende varianten van de hele woordgroep bevatten.
Keyword specifieker maken
Het keyword massage is nog vrij algemeen. Potentiele klanten in het hele land kunnen hier naar zoeken en potentiele klanten kunnen naar verschillende soorten massage zoeken. Bij de zoekwoordideeën zie je keywords die wellicht beter passen.
Als je op een keyword dat uit meerdere woorden bestaat, gaat zoeken is het belangrijk dat je de zoekwoordoptie Exact gebruikt. Zo krijg je betere resultaten te zien. Uit de lijst kun je nu specifiekere zoekopdrachten uitzoeken die interessant voor je zijn.
Bijvoorbeeld:
hot stone massage (zoekvolume 720)
amsterdam massage (320)
Ook kun je verder gaan zoeken met deze ideeën. Als je bijvoorbeeld “hotstone massage” ipv “hot stone massage” neemt, zie je dat er op dit keyword 1300 keer per maand gezocht wordt. In je teksten kun je dus beter dit keyword gebruiken.
Hoe hoger het zoekvolume, hoe vaker er op een keyword gezocht wordt. Voor je website is het zaak om keywords te zoeken die relevant en specifiek zijn en waar veel op gezocht wordt. Zo heb je de meeste kans dat jouw website hoog in de zoekresultaten komt.