SEO teksten schrijven, is dit moeilijk en waarom wil je dit eigenlijk? Lees in dit artikel tips voor jouw SEO teksten en zie wat een goede opzet voor jouw website en uiteindelijk voor je bedrijf kan betekenen.


zoekwoord onderzoek

Wat wordt er onder SEO teksten verstaan?

SEO teksten zijn teksten welke geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines met als doel om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te scoren op een bepaald zoekwoord of zoekterm. Een SEO tekst moet daarom goed opgezet zijn voor de zoekmachines en tegelijkertijd goed leesbaar voor (menselijke) bezoekers zijn. Je kunt een tekst bijvoorbeeld optimaliseren voor de zoekterm: “seo teksten“. Deze techniek noemt men on page SEO. Uitendelijk wil je dat de bezoekers die via jouw goed geschreven teksten op je website komen ook actie gaan uitvoeren oftewel converteren. Van te voren stel jij als website het eigenaar vast wat jij wilt dat een bezoeker op je website gaat doen. Een doel kan bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte zijn. Dit noemt men conversie.

De ideale SEO tekst is dusdanig geschreven dat deze goed opgezet is voor zoekmachine, goed leesbaar voor menselijke bezoekers en er tevens voor zorgt dat de bezoeker actie onderneemt.

Waarom wil je hoog in de zoekresultaten komen?

De websites met de hoogste posities in de zoekmachine resultaten ontvangen de meeste bezoekers. Hoe meer bezoekers, hoe groter de kans is op conversie. En de conversie is de motor voor je bedrijfsresultaat. Goede SEO teksten hebben dus een directe invloed op je bedrijfsresultaat.

De eerste stap voor een goede SEO tekst

Voordat je begint met het schrijven van de teksten, zul je eerst moeten beginnen met een zoekwoorden onderzoek. Met het zoekwoorden onderzoek ga je bepalen welke zoekwoorden je in je teksten gaat gebruiken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jij een bepaald woord in gedachten hebt maar dat er veel meer gezocht wordt op een synoniem van dit woord. Het is dan zonde van al jouw moeite als je de verkeerde zoekwoorden gebruikt omdat niemand deze gebruikt.

Hoe kom je aan de juiste zoekwoorden?

Allereerst kun je zelf gaan nadenken over de woorden die je klanten gebruiken. Schrijf deze op. Vraag bij vrienden en klanten welke woorden zij gebruiken als ze gaan zoeken naar jouw dienst. Dit kan tot verrassende inzichten leiden. Ook kun je bij concurrerende websites kijken welke zoekwoorden zij gebruiken.

Shorttail en Longtail zoekwoorden

Shorttail zoekwoorden of zoekterm zijn zoektermen t/m 3 zoekwoorden. Bijvoorbeeld Nike, Nike Air en Nike Air Max zijn shorttail zoekwoorden. Longtail zijn zoektermen met 4 of meer woorden.  Bijvoorbeeld Nike Air Max kopen.

Website eigenaren zijn snel geneigd om op shorttail zoekwoorden te willen scoren. Hier zitten een paar nadelen aan, namelijk:

  • In de shorttail zit de meeste concurrentie
  • Shorttail zoekwoorden zijn vaak te algemeen, ze zijn voor meerdere doeleinden te gebruiken
  • Het is dus veel moeilijker om op de shorttail goed te scoren in de zoekmachines

Op de longtail wordt veel minder gezocht maar dit heeft zo zijn voordelen:

  • Er is minder concurrentie
  • Het zijn gerichte zoekopdrachten

Focus je dus in eerste instantie op de longtail zoekwoorden. Bijkomend voordeel is ook dat als je eenmaal op de longtail zoekwoorden scoort, je na verloop van tijd ook op de shorttail gaat scoren.

Wordt er op mijn zoekwoorden gezocht?

Om te bepalen of er uberhaupt om de door jou gekozen zoekwoorden gezocht wordt, kun je gebruik maken van een gratis tool van Google Adwords, de zoekwoordplanner. Gebruik de zoekwoorden in de zoekwoordplanner. De tool geeft aan of en zo ja, hoe vaak er op het zoekwoord gezocht wordt. Kies de zoekwoorden (waar op gezocht wordt) en gebruik deze voor je teksten.

Dit is het eerste deel over SEO teksten. In deel 2 zal ik tips geven hoe je de SEO teksten kunt schrijven.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!