Elke keer als ik een nieuwe website online moet zetten, moet ik weer dezelfde stappen ondernemen om te zorgen dat alles SEO technisch goed staat. Deze SEO checklist heb ik hieronder in het artikel verwerkt zodat je deze kan gebruiken als je een nieuwe website online gaat zetten. Je kunt de SEO checklist trouwens ook heel goed voor je bestaande website gebruiken om te controleren wat je al uitvoert op het gebied van SEO.

seo checklist

Voorbereiding

Een goede voorbereiding scheelt veel tijd in de uitvoering. Voordat je als een gek je website online zet, is het goed om eerst even wat afstand te nemen en even na te denken. De eerste zaken waar je aan moet denken voor je website zijn:

1. Wat is het doel van de website?

2. Wie wil ik aanspreken, of te wel wat is mijn doelgroep?

3. Doe een zoekwoorden onderzoek. Het is belangrijk dat je inzicht krijgt in de woorden die jouw doelgroep gebruikt. Alleen met de juiste woorden kun je content maken waarmee je jouw doelgroep kunt bereiken.

De eerste 3 punten hebben nog niet directe met je website te maken. De volgende punten wel.

4. Kies voor een betrouwbare hosting partij. Kies voor een bedrijf dat gespecialiseerd is in het hosten van WordPress websites. Hier moet je zeker niet op besparen!

5. Kies voor een SSL certificaat. Websites met een SSL certificaat hebben een streepje voor bij Google en het geeft bezoekers vertrouwen.

6. Kies voor een WordPress website. Tja, dit behoeft volgens mij geen uitleg meer. WordPress is hét CMS voor ondernemers. Het zorgt er out-of-the box voor dat 80-90% van de technische SEO al in orde is. En zo zijn er nog een heleboel argumenten maar dat is voor een ander artikel. Kies gewoon WordPress!

on page seo

On page SEO

Oké, je website staat online. Nu gaan we de website inrichten en gereed maken voor Google. De SEO checklist gaat door met de aanpassingen op je website.

7. Zorg er voor dat je een gratis account hebt bij Google. Hiermee kun je gebruik maken van de onmisbare tools: Google Analytics en Google Webmaster Tools. Deze tools heb je absoluut nodig om te zien of je de gewenste bezoekers krijgt, of je doelen behaald worden en hoe goed je website het al in Google doet.

8. Installeer in WordPress een paar must have plugins. Dit zijn:

En controleer of je een robots.txt file op je server hebt staan.

9. Maak Social Media accounts aan voor Twitter, Facebook, YouTube en Google+. Eventueel kun je nog een bedrijfspagina bij LinkedIn aanmaken. Deze Social Media profielen heb je nodig om straks je content te promoten.

Controleer je website

De basis staat, nu is het zaak om te checken of onderstaande punten ook zijn ingevoerd.

10. Aandachtspunten voor je website

  • Zorg er voor dat je website responsive is. Google hecht meer en meer waarde aan websites die ook mobiel goed te bekijken zijn(mobile friendly label) en buiten Google zijn er natuurlijk ook je bezoekers waar je aan moet denken. Deze haken snel af als ze zien dat je website het niet goed doet op hun smartphone. Denk er aan dat het mobiele internetverkeer jaar na jaar toeneemt en het traditionele verkeer (dekstop/ laptop) elk jaar afneemt!
  • Zorg er voor dat je telefoonnummer duidelijk in beeld is
  • Zorg er voor dat je USP’s duidelijk in beeld zijn
  • Zorg voor een duidelijk Call To Action. Vertel bezoekers op je website wat zij moeten doen
  • Zorg voor reviews/ testimonials van klanten op je website
  • Zorg er voor dat je content via Social Media te delen is, plaats Social Media icons op je pagina’s
  • Kies de juiste URL structuur. In WordPress kies je voor de categorienaam in de URL zodat de url goed leesbaar is.
  • Zorg er voor dat non www naar www verwijzing is toegevoegd. Je website moet maar op één manier te benaderen zijn. Of met of zonder www.
  • Meld je xml sitemap aan bij Google Webmaster Tools.
  • Zorg voor een gewone HTML sitemap voor je bezoekers.
  • Zorg voor een goede 404-pagina (pagina niet gevonden).

Content plaatsen

Mooi! De basis staat nu. Het echte werk kan beginnen. Het is nu zaak om de website te gaan vullen en om de website te promoten.

11. Als je content op de website plaatst, optimaliseer je een pagina altijd voor één zoekwoord met eventueel één of meerdere varianten van dit zoekwoorden. Dit doe je door:

  • Het zoekwoord terug te laten komen in de URL van de pagina.
  • Een unieke pagina titel van maximaal ongeveer 65 karakters te kiezen met ook weer het zoekwoord er in verwerkt, het liefste zo ver mogelijk vooraan in de pagina titel.
  • Een unieke meta tag description van maximaal 155 karakters te kiezen. Ook hier weer het zoekwoord zo ver mogelijk voorin verwerken.
  • Maak gebruik van koppen en tussen koppen in de tekst en laat hier het zoekwoord in terugkomen.
  • Plaats afbeeldingen in de tekst en optimaliseer de bestandsnaam en maak gebruik van de alt tag. En ja, ook hier mag het zoekwoord weer terugkomen.
  • Verder mag het zoekwoord ook nog enkele malen in de tekst voorkomen.
  • Plaats links naar andere pagina’s op je website.

12. Plaats regelmatig en met een vaste frequentie nieuwe content op je website. Een goede manier om regelmatig content te plaatsen is om te gaan bloggen. Doe dit op een vast tijdstip, bijvoorbeeld elke donderdag ochtend om 08.00 uur en met een vaste frequentie, bijvoorbeeld elke week/ 2 weken/ elke maand. Promoot elk nieuw artikel via Social Media en je mailinglijst.

Maak ook eens andere content dan teksten. Je kunt bijvoorbeeld video’s opnemen, infographics maken of podcast maken.

Controle werkzaamheden aan je website

  • Controleer of Google je website geïndexeerd heeft. Dit kun je doen door in Google het volgende commando te tikken: site:websitenaam.nl. Als de website geïndexeerd is, krijg je een lijst met alle pagina’s die in de index van Google zijn opgenomen.
  • Controleer je positiesop bepaalde zoekwoorden in Google Webmaster Tools. Je kunt hier terugzien op welk positie jouw website staat voor een bepaald zoekwoord.
  • Controleer je website regelmatig op broken links, dit zijn links naar pagina’s die niet bestaan. Een handige tool hiervoor is broken link checker.
  • Controleer de snelheid van je website met Google Pagespeed.

Wat kun je verder nog doen?

Wil je nog verder gaan met optimaliseren dan kun je nog je conversie optimaliseren met een tool als Crazy Egg waarmee je inzicht krijgt in het gedrag van bezoekers op je website. En je kunt verschillende versies van een pagina tegen elkaar testen met A/B testen. Hierbij test je welke versie van de pagina de beste resultaten oplevert (de hoogste conversie).

En nu ben jij aan de beurt

Dit is mijn SEO checklist voor het opzetten van een nieuwe website. Wil je deze handige lijst in eenvoudigere vorm in PDF formaat ontvangen? Laat dan hieronder in het commentaar veld een reactie achter. Ik mail je de PDF versie van de SEO checklist dan zo snel mogelijk.

Als je zelf nog aanvullingen hebt, laat deze dan ook hieronder in het commentaar veld achter. En deel dit artikel svp via Social Media zodat iedereen van deze kennis kan profiteren.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!