De Facebook pixel is een stukje code dat je op je website plaatst waarmee je de effectiviteit van je Facebook advertenties kunt meten. De Facebook pixel is onmisbaar als je wil gaan adverteren op Facebook. In de dit artikel lees je meer over de mogelijkheden van de Facebook pixel.
Waarom moet je gebruik maken van de Facebook pixel?
De Facebook pixel is onmisbaar als je wil adverteren op Facebook. Met de pixel kun je er voor zorgen dat advertenties aan de juiste mensen weergegeven worden, kun je informatie over jouw website bezoekers verkrijgen en deze gebruiken om doelgroepen in Facebook te maken. Aan deze doelgroep kun je advertenties tonen. De Facebook pixel zorgt er dus voor dat je je advertenties heel goed kunt richten op specifieke gebruikers.
Wat kun je met de Facebook pixel?
- Instellen wie je wil bereiken met je advertenties
- Verkopen stimuleren door advertenties te tonen aan mensen die het meest waarschijnlijk tot actie zullen overgaan
- Het meten van de advertentie resultaten
Voorbeelden van het gebruik van de Facebook pixel
Remarketing; hiermee kun je je advertenties richten Facebook gebruikers die al eerder op jouw website geweest zijn. Je kunt het ook nog verder segmenteren door je alleen bezoekers te richten die een bepaalde pagina bekeken hebben. Denk bijvoorbeeld aan bezoekers die wel op een optin pagina zijn geweest maar geen e-book gedownload hebben.
Bijhouden van website acties; hiermee kun je je advertenties tonen aan bezoekers die een bepaalde actie op je website uitgevoerd hebben. Denk bijvoorbeeld aan:
- iets aanschaffen via de webshop
- het downloaden van een gratis weggever
- het invullen van een formulier
Je kunt voor deze bezoekers een specifieke advertentie maken. Bijvoorbeeld een upsell.
Maken van doelgroepen; je kunt de gegevens van de website bezoekers gebruiken om daar een afgeleide doelgroep van te maken. Facebook kijkt naar de bezoekers op je website die met de pixel geregistreerd zijn en zoekt binnen Facebook naar vergelijkbare profielen.
De voordelen van adverteren op Facebook
Adverteren op Facebook heeft voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld adverteren met Google AdWords
- Goede mogelijkheden om te bepalen wie jouw advertentie ziet
- De kosten om te adverteren zijn op dit moment relatief laag
- Personalisatie mogelijkheden van de advertenties
- Groot bereik, Facebook heeft bijna 10 miljoen gebruikers in Nederland en wereldwijd 1,5 mijard gebruikers
- Elke doelgroep is aanwezig op Facebook
- Advertenties kunnen ook op Instagram en andere websites en apps getoond worden
De nadelen van adverteren op Facebook
Naast de genoemde voordelen van adverteren op Facebook, zijn er zeker ook een paar nadelen
- Facebook is een sociaal platform. Niet elke gebruiker zit op advertenties te wachten
- Adverteren op Facebook is interruptie marketing. Gebruikers van Facebook hebben niet gevraagd om een advertentie.
- Jongeren lopen weg van Facebook
- Kosten om te adverteren beginnen te stijgen