User generated content, oftewel door gebruikers gegeneerde content, is een vorm van content zoals blogs, wikis, fora, posts, chats, tweets, afbeeldingen, video etc etc die door gebruikers gratis online wordt gezet. Vaak gebeurt dit via Social Media.
Voordelen User generated content
De voordelen voor de eigenaar van het platform waar de content op geplaatst zijn, zijn duidelijk. Het platform groeit zonder dat de eigenaar daar veel voor hoeft te doen. Dit heeft voordelen voor bijvoorbeeld de vindbaarheid of het aantrekken van bezoekers die de content willen lezen. De eigenaar kan hier een verdienmodel op maken door bijvoorbeeld te adverteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een Social Media platform zoals Facebook.
Nadelen User generated content
De nadelen kunnen zijn dat de inhoud minder professioneel kan zijn. Of dat de content zelfs niet gewenst is. Bezoekers die content plaatsen zijn natuurlijk geen professionele schrijvers en sommige gebruikers gebruiken deze kans om hun frustraties te vrij loop te laten. Als eigenaar zul je het geplaatste dus wel in de gaten moeten houden. Dit kan arbeidsintensief zijn.
Voorbeelden van succesvolle campagnes
Er zijn vele voorbeelden van succesvolle campagnes met user generated content. Coca Cola had bijvoorbeeld een actie met de naam van de klant op een Coca Cola flesje. Men vroeg toen aan de klanten om een foto van het flesje te maken en deze op Twitter en andere Social Media platforms te delen. Hiermee creërde Coca Cola veel bekendheid.