Als je wil adverteren op Facebook dan kun je de Facebook pixel nodig hebben. Met deze pixel kun je namelijk het verkeer op je website vastleggen en deze informatie kun je later in Facebook gebruiken voor jouw advertenties.
Wat is de Facebook pixel?
De Facebook pixel is een stukje code die je op je website plaatst. De code verzamelt data van de bezoekers op je website en met deze data kun je hele gerichte advertentie campagnes in Facebook maken.
Elk Facebook advertentie account krijgt één Facebook pixel. De code bestaat uit 2 onderdelen:
- de pixel basis code
- de event code
De pixel basis code houdt al het verkeer op de website bij. De event code kun je specifieke pagina’s plaatsen om specifieke acties bij te houden.
Voorbeelden van events zijn:
- View content; om bij te houden als content bekeken wordt
- Add to cart; voeg de code aan de winkelwagen toe om bij te houden wanneer bezoekers in de winkelwagen hun aankoop niet voltooien.
- Aankoop; plaats deze code op de bedank pagina, zo kun je klanten een advertentie tonen.
- Lead; deze gebruik je als bezoekers zich hebben ingeschreven op je mailinglijst.
- Registratie; dit event kun je gebruiken als bezoekers zich hebben ingeschreven voor een webinar.
Wat kun je met de Facebook pixel?
De gegevens van de Facebook pixel kun je binnen Facebook gebruiken om een doelgroep voor je advertenties te maken. Je kunt bijvoorbeeld een doelgroep van je website bezoekers maken en deze mensen in Facebook een advertentie tonen. Een andere krachtige mogelijkheid is om retargeting in te zetten. Bijvoorbeeld door een event (zoals hier boven beschreven) te gebruiken. Retarget Facebook gebruikers die al eerder iets bij je gekocht hebben of die bepaald pagina’s bekeken hebben. Je kunt hier heel specifieke advertenties voor maken.
Stappenplan Facebook pixel plaatsen
Als eerste log je in op Facebook en ga je naar de Ads Manager. Daar klik je op Tools > Pixels om een pixel aan te maken.
[AFBEELDING]
Als je op create pixel button klikt, dan komt er een popup te voorschijn. Hier geef je een naam naar keuze op, het handigste is om een naam van je bedrijf of product te gebruiken.
[AFBEELDING]
Je ziet nu de code staan en je kunt kiezen om de code te mailen (bijvoorbeeld als iemand anders de code voor je plaatst) of om de code direct te kopiëren.
[AFBEELDING]
De code moet in de header van de website komen. Dit betekent dat de code tussen de HTML tags <head> en </head> moet komen te staan.
Hoe plaats je een Facebook pixel op je website?
Het plaatsen van een Facebook pixel op een website is niet heel complex maar vergt wel wat technische kennis. Als eerste moet je een pixel aanmaken en de gegenereerde code kopiëren en in de code van de website plaatsen. Er zijn verschillende manieren om de code te plaatsen:
- Handmatig, je bewerkt de HTML en plaatst de code
- Via Google Tag Manager
- Via een plugin (als je een WordPress website hebt
Facebook pixel en WordPress
Als je een WordPress website hebt, is het zeer eenvoudig om de Facebook pixel te plaatsen. Door gebruik te maken van de plugin Facebook Pixel by PixelYourSite plaats je de Facebook pixel eenvoudig op je WordPress website.
Als je geen website hebt
Ook zonder website kun je gebruik maken van de Facebook pixel. Bijvoorbeeld als je je landingspagina’s met Leadpages maakt. Je kunt jouw Leadpages pagina via Facebook promoten en je kunt ook een pixel op Leadpages plaatsen om bezoekers op de pagina bij te houden.