Berichten die je op Facebook plaatst, komen in het nieuwsoverzicht van Facebook gebruikers. Hoe komt het dat het ene bericht meer mensen bereikt dan een ander bericht? Dit komt o.a. door de Facebook Edgerank. Voor ondernemers die een Facebook bedrijfspagina hebben, is het belangrijk om de Facebook Edgerank te begrijpen.
Stel je hebt een Facebook pagina met 1000 volgers en je plaatst op een ochtend een bericht op je pagina. De volgende dag kijk je en zie je dat 300 mensen het bericht gezien hebben. Hoe komt het dat niet al je volgers het bericht te zien krijgen?
Facebook Edgerank
Elke dag krijgen Facebook gebruikers een enorme lading aan updates op hun Facebook tijdlijn. Hoe meer vrienden en hoe meer pagina vind ik leuks je hebt, des te meer berichten krijg je. Om de informatie overload enigszins binnen de perken te houden, heeft Facebook een algoritme ontwikkeld om te bepalen welke berichten het meest relevant voor jou zijn. Het Edgerank algoritme zorgt dus voor filtering van de berichten op je tijdlijn.
De Edgerank formule
De term edge in Facebook komt vande Engelse benaming die Facebook aan content geeft. Een bericht is een edge, het liken, delen of reageren op een bericht is een edge. Eigenlijk is elke betrokkenheid bij Facebook een edge. De formule voor de Edgerank is niet heel complex. Het bestaat uit 3 elementen:
- Affiniteit
- Gewicht
- Verval (door de tijd)
De formule luidt dan:
Edge = Ue x We x De
- B = affiniteitsscore tussen de fan en degene die de edge creëert
- We = gewichtsscore voor dit type edge (foto, video, like)
- De =vervalscore gebaseerd op tijd vanaf het moment dat de edge werd gecreëerd
De affiniteit is een score die bepaald wordt door hoeveel affiniteit jij met de andere gebruikter hebt. Als jij vaak op het profiel van de ander zit, veel updates van de andere gebruiker lijkt of regelmatig foto’s bekijkt, zal dit een hogere affiniteitsscore opleveren en zal jij deze gebruiker vaker op je tijdlijn terugzien.
Gewicht is een score die bepaald wordt door het type content. De precieze waardebepaling wordt angstvallig door Facebook geheim gehouden maar volgens de meeste experts hebben foto’s, video’s en links de meeste waarde.
Verval is een score die gebaseerd is op tijd. Nieuwe berichten maken meer kans om getoond te worden dan oude berichten.
Optimaliseren van de Edgerank
Enkele tips om affiniteit van je Facebook pagina te verhogen:
- Vraag je fans om feedback. Dit zorgt er voor dat er interactie optreedt. Gebruik vragende woorden zoals ‘waar’, ‘wanneer’ en ‘waarom’. Deze hebben een positief effect op het aantal likes, shares en reacties.
- Maak gebruik van foto’s en video’s. Dit verhoogt de waarde van je posts.
- Plaats je content op tijdstippen waarop je fans ze waarschijnlijk zullen lezen. Hiermee voorkom je verval van je nieuwsberichten. Met behulp van Facebook statistiek kun je een beter inzicht krijgen van de tijdstippen dat jouw fans online zijn. Plaats je berichten op de tijdstippen wanneer de meeste fans online zijn.
- Plaats regelmatig content op Facebook. Als je te weinig nieuwe content plaatst, is het gevaar dat je wegzakt met je Edgerank. De andere kant is dat je niet te veel moet posten want daarmee kun je weer fans verliezen. Zoek hierin dus een evenwicht door bijvoorbeeld 2-3 keer per dag iets op Facebook te post.