De bounce rate of in Nederlands weigeringspercentage is het percentage bezoekers dat slechts één pagina op je website bezoekt en binnen een aantal seconden de pagina weer verlaat.
Bij Google is de drempel op 15 seconden ingesteld. Komt er een bezoeker op je website en deze bezoeker bekijkt maar één pagina en is binnen 15 seconden weer weg van je website dan wordt dit meegenomen in de bounce rate. De bezoeker vond blijkbaar niet wat hij zocht op je website en zat dus verkeerd. Vooral bij Google Adwords is het belangrijk om naar de bounce rate te kijken. Het betekent immers dat er onnodig geld wordt uitgegeven aan een klik die niks oplevert.
Hoe kom ik achter de bounce rate van mijn website?
Met het gratis statistieken programma Google Analytics kun je zien wat de bounce rate van jouw website is alsook de bounce rate van de individuele pagina’s. Het kan best zijn dat er een paar pagina’s verantwoordelijk zijn voor een hoge bounce rate. Deze pagina’s zou je kunnen verbeteren. Dit kan je doen door:
- een duidelijke call-to-action aan de pagina toe te voegen
- de website snelheid te verhogen
- interne links toevoegen aan de pagina
- er voor te zorgen dat de website ook goed op mobiel getoond wordt
Soort website van invloed op de bounce rate
De bounce rate is afhankelijk van het soort website dat je hebt. Een website met veel content (bijvoorbeeld een blog) heeft normaal gesproken een hogere bounce rate dan een service website. Staar je dus niet helemaal blind op een hoge bounce rate.