De keyword density geeft procentueel aan hoe vaak een zoekterm in een tekst voorkomt in verhouding tot het totaal aantal woorden in de tekst. Als een zoekterm bijvoorbeeld 3 keer voorkomt in een tekst die uit 100 woorden bestaat, dan is de keyword density 3%. SEO content schrijvers houden rekening met de keyword density omdat het een indicatie geeft of de gebruikte zoekterm niet te veel ge-spammed wordt. Men gaat er vanuit dat een te hoge keyword density nadelig is voor de ranking in de zoekmachines.
Wat is de ideale keyword density?
In tegenstelling tot wat er door veel SEO specialisten beweerd wordt, bestaat er geen ideale keyword density. Google houdt van natuurlijke teksten die voor mensen geschreven zijn en niet van SEO geoptimaliseerde teksten die voor zoekmachines geschreven zijn. Zorg er daarom voor dat jouw teksten lekker leesbaar zijn en let niet te veel op hoe vaak een zoekterm in de tekst staat. Dit is meestal de beste manier om je teksten te schrijven.
Bekijk ook onderstaande video van Google zelf over dit onderwerp.
Niet richten op keyword density, maar wat dan wel?
In plaats van je te richten op één zoekterm, kun je ook kijken naar verwante zoektermen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan long tail varianten van de gekozen zoekterm. Door deze strategie toe te passen, komt het zoekwoord niet zo vaak voor en zal Google de tekst niet snel als over geoptimaliseerd aanmerken.