Een zoekmachine is een website waarmee je informatie op kunt zoeken op basis van een opgegeven zoekterm. Op basis van de zoekterm laat de zoekmachine websites zijn die volgens de zoekmachine het meest relevant zijn voor de zoekopdracht. Dit kunnen websites zijn die daar niet- en wel voor betalen. Het bepalen van de positie gebeurt op basis van een algoritme.
Werking zoekmachine
Een zoekmachine speurt geautomatiseerd met behulp van spiders ook wel robots genaamd, webpagina’s op het internet af. De webpagina’s worden in de index van de zoekmachine geplaatst. Gebruikers van de zoekmachines kunnen door zoekopdrachten te geven, de index van de zoekmachine gebruiken om relevante pagina’s te vinden. De zoekmachine probeert de zoekopdracht van de gebruiker zo goed mogelijk te begrijpen en probeert een resultaat te tonen dat zo goed mogelijk aansluit bij de opdracht van de gebruiker.
Daarvoor is het belangrijk dat je website goed leesbaar en vindbaar is voor de spiders van de zoekmachine. Alleen dan kunnen de pagina’s van een website in de index opgenomen worden en kunnen gebruikers van de zoekmachine je website vinden. Het optimaliseren van de website gebeurt door een proces dat we SEO (Search Engine Optimization of te wel zoekmachine optimalisatie) noemen.
Verschillende zoekmachines
Er zijn verschillende zoekmachines, de bekendste zijn Bing, Yahoo! en natuurlijk de bekendste: Google. In Nederland praten we eigenlijk bijna alleen maar over Google omdat Google het grootste marktaandeel heeft (zo’n 95%).
Google werkt met een geheim algoritme om te bepalen op welke positie webpagina’s terug te vinden zijn in de zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord. Dit algoritme bestaat uit honderden factoren (men spreekt over ongeveer 200 factoren) en bepaalt met deze factoren hoe relevant de pagina is voor een zoekopdracht.
Google PageRank
Eén van de bekendste onderdelen van het Google algoritme is de Google PageRank. Ten onrechte wordt er vaak aangenomen dat dit onderdeel allesbepalend is. Zoals gezegd zijn er vele factoren bepalend maar de PageRank is zeker een belangrijk onderdeel van het algoritme.
Misbruik zoekmachines
Hoe hoger in de zoekmachine, hoe meer bezoekers je op je website ontvangt. Vooral voor zoekwoorden die een hoge conversie opleveren is het interessant om hoog in de zoekmachines te staan. Er wordt dan ook veelvuldig misbruik gemaakt van het algoritme door bijvoorbeeld Black Hat SEO technieken te gebruiken.
Google wordt door diverse algoritme updates, zoals de Penguin, Panda en Hummingbird update, steeds beter in staat om dit soort misbruik op te sporen. Het loont nu veel minder om deze technieken te gebruiken dan enkele jaren geleden. Toen je nog door bijvoorbeeld het misbruiken van de meta tag keywords al hoog in Google kon komen. Tegenwoordig is het hoog in Google komen bijna een wetenschap op zich geworden en zul je je flink in de materie moeten inleven om goede resultaten te behalen.