Google heeft een indicatie van de linkpopulariteit van een webpagina door er een zogenaamde PageRank aan toe te kennen. Hierbij staat de term ‘Page’ voor de naam van de oprichters van Google: Larry Page.
De Google PageRank loopt van 1 tot 10. Hoe hoger de PageRank van een pagina, des te hoger deze doorgaans in de zoekresultaten terechtkomt. Je kan de PageRank van webpagina’s zien door de Google Toolbar (toolbar.google.com) te installeren. Elke link van een andere pagina telt mee in de PageRank. Links van websites diw wat betreft thema aan jouw website verwant zijn, tellen zwaarder mee, net als links van pagina’s met een hoge PageRank. Denk hierbij aan websites zoals De Telegraaf of Adobe, populaire websites die meestal bij een groot publiek bekend zijn. Denk ook aan branche gerelateerde websites.
Google PageRank niet alleen bepalend voor vindbaarheid
De PageRank geeft slechts een indicatie van de vindbaarheid en moet daarom niet als dé graadmeter hiervan worden gezien. Er zijn honderden factoren die de vindbaaarheid bij zoekmachines beïnvloeden. Wel is het interessant om te kijken of de PageRank van de homepage over een bepaalde periode – bijvoorbeeld een jaar – omhoggaat als gevolg van de optimalisatie acties die uitgevoerd zijn.