Zoekmachine marketing (in het Engels Search Engine Marketing of SEM) is het specialisme om webpagina’s goed zichtbaar te maken in de zoekmachines. Het doel is om de webpagina’s zo hoog mogelijk in de zoekmachines te laten tonen zodat zoveel mogelijk relevante gebruikers de webpagina’s zien en uiteindelijk op de links naar de pagin’s klikken.
Zoekmachine marketing kan onderverdeeld worden in een betaald en een niet betaald gedeelte oftwel in:
- Zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimazation oftwel SEO)
- Zoekmachine adverteren (Search Engine Advertising oftewel SEA).
SEO is het proces om de website goed vindbaar te maken in de onbetaalde zoekresultaten. SEA richt op het adverteren in de zoekresultaten van de zoekmachines (denk aan Google Adwords)
Waarom is zoekmachine marketing belangrijk?
Voordat iemand overgaat tot de aankoop van een product of dienst, zoekt hij of zij eerst naar informatie op het internet. Dit zoeken gebeurt bijna altijd met behulp van een zoekmachine. Ook de aankoop zelf geschiedt steeds vaker online. Het internet biedt grote kansen voor ondernemers die hun producten en diensten via het internet aanbieden. Door beter op te vallen in de zoekmachines (hoger in Google te staan) heb je als ondernemer een grotere kans op een succesvol/ winstgevend bedrijf. Zoekmachine marketing helpt daar dus bij.