google logoGoogle is wereldwijd al jaren de meest gebruikte zoekmachine. Google is opgericht Larry Page en Sergey Brin. De missie van Google is: “To organize the world’s information and make it universally accesible and useful”, oftewel het voor iedereen beschikbaar maken van informatie. Waar je vroeger naar een bibliotheek of naar school moest om kennis te vergaren, kan nu iedereen vanachter zijn computer aan kennis komen. Zelfs voor mensen in Afrika met een internet aansluiting is het mogelijk om toegang te krijgen tot allerlei kennis en informatie dankzij de zoekmachine Google.

Het ontstaan van Google

Niet iedereen realiseert zich hoe ontzettend jong de zoekmachine wereld eigenlijk is. Google werd pas in 1998 opgericht door Stanford studenten Larry Page en Sergey Brin. Het was overigens nooit de bedoeling van Page om een zoekmachine te ontwikkelen. Hij wilde alleen maar een soort citatie-index maken voor het web, naar het model van de wetenschappelijke index die meet hoe vaak wetenschappers naar bepaalde artikelen verwijzen. De naam Google is afkomstig van Googol, wat staat voor een 1 gevolgd door 100 nullen. Page en Brin kwamen op de naam omdat ze realiseerden dat hun vinding beter zou werken naarmate het World Wide Web groter werd.

in haar begintijd stuitte Google op nogal wat tegenstand bij website eigenaren. In 1996, toen Page en Brin aan hun project begonnen, wilde vrijwel niemand dat zijn site door een zoekmachine werd geïdexeerd. Een automatisch verzoek tot het downloaden van een site werd vaak gezien als een onbehoorlijke manier van ‘binnendringen’. Nu word hier toch heel anders overgedacht…

Niet alleen website eigenaren waren terughoudend, ook de beheerders van grote portals vonden zoekmachines maar niks. Ze redeneerden dat zoekmachines er voor zouden kunnen zorgen dat mensen hun portals verlieten en ergens anders naartoe zouden surfen. Daarom begonnen de portals in allerijl websites met veel bezoek over te nemen. Zo kocht Yahoo! tussen 1998 en 200 bijvoorbeeld Geocities, Broadcast.com, Four11 en ViaWeb. Dit alles om maar zo veel mogelijk traffic te verzamelen dat de advertentie inkomsten veilig zou stellen. Door het adopteren van het pay-per-click model in 2002 werd dit ook een achterhaald idee. Het werd duidelijk dat zoekmachines geen bedreiging vormden, maar een lucratieve kans. Bill Gross van Overture (tegenwoordig Yahoo! Search Marketing) was de eerste die dit inzag.

Hoe het businessmodel van Google tot stand kwam

Page en Brin leurden met de eerste opzet van Google bij grote firma’s als Yahoo! en Infoseek, maar niemand zag er echt brood in. Dat was niet verwonderlijk, want Google had destijds (begin 2001) nog geen bruikbaar businessmodel. Dat wil zeggen; Page en Brin hadden wel een uitzonderlijk goed algoritme in handen, maar ze hadden nog geen manier gevonden om er daadwerkelijk geld mee te verdienen. Uiteindelijk was het Andy Bechtolsheim, medeoprichter van Sun, die als eerste bereid was in Google te investeren. Om het binnenhalen van hun eerste $ 100.000,- te vieren, trakteerden Page en Brin zichzelf op een hamburger bij de plaatselijke Burger King.

in 2001 stelde de oprichter van Overture (later Yahoo! Search Marketing), nu Google’s grootste concurrent op het gebied van paid search, aan Page en Brin voor om partners te worden. De Googlers weigerden echter, omdat zij niet wilden worden geassocieerd met een bedrijf dat betaalde advertenties mixte met organische resultaten. Toen Google begin 2002 bij dringend gebrek aan een bruikbaar businessmodel overging op een pay-per-click model baar het voorbeeld van Overture, werd het door dit bedrijf aangeklaagd wegens patent inbreuk. Google besloot vervolgens een licentie te nemen op het Overture-patent.

John Battelle, schrijver van het boek “The Search”, geeft in zijn boek een aardige analyse van een succesvol search businessmodel. Hij stelde dat een zoekmachine drie zaken nodig heeft om succesvol te blijven:

  • Een algoritme dat relevante zoekresultaten oplevert;
  • een paid search netwerk;
  • eigen bezoekers.

De enige zoekmachine die in 2003 over deze drie factoren beschikte was Google. MSN en Yahoo! hadden hun zoekmachine (algoritme) uitbesteed aan respectievelijk Inktomi en Google, terwijl het paid search netwerk van beide ondernemingen verzorgd werd door Overture.

Beursgenoteerd bedrijf

Sinds 18 augustus 2004 is Google een beursgenoteerd bedrijf. De beursgang was de grootste internetmissie sinds het uiteenspatten van de internet zeepbel in 200. De beurswaarde is sinds de introductie met vele honderden procenten gestegen.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!