ROI staat voor Return On Investment oftewel de opbrengst van de investering. Het geeft de verhouding tussen de nettowinst en de kosten die je maakt. Bij Google AdWords is dit de belangrijkste manier om het effect van de advertenties te meten. De ROI wordt in een percentage weergegeven.


roi

ROI bepalen

De ROI kan op de volgende manier worden bepaald:
(Opbrengst -/- kosten) / kosten

ROI voorbeeld:

Stel dat de kosten van een product € 100,- zijn, het product wordt voor € 200,- verkocht. Je adverteert voor € 200,- en verkoopt 6 producten. De totale kosten bedragen € 800,- De berekening van de ROI ziet er dan alsvolgt uit:
(€ 1200 – 800) / 800 = 50%

In dit voorbeeld levert de investering een rendement op van 50%, elke euro die geïnvesteerd levert 1,50 euro op.

Waarom is de ROI belangrijk?

Met het bepalen van de opbrengst van een investering kan bepaald worden of het zinvol is om te (blijven) investeren. Ook kunnen verschillende investeringen met elkaar vergeleken worden en zo bepaald worden wat de meest lucratieve investering is. Houd er wel rekening mee dat de uitkomst van het cijfer eenvoudig te manipuleren is door kosten weg te laten of toe te voegen. Kijken daarom altijd goed naar de gebruikte cijfers die gebruikt worden.

ROI en Google AdWords

De ROI kan een handig hulpmiddel zijn om te bepalen welke campagnes in Google AdWords het meeste rendement opleveren. Om de return on investment te bepalen zal je eerst de conversies juist moeten instellen. Bepaal welk doel je wilt meten, doelen die voor jouw bedrijf waardevol zijn. In AdWords kun je de gratis conversie tracking tool gebruiken om te bepalen hoeveel en welke klikken tot een conversie leiden. Conversie tracking kan je helpen met het bepalen van de opbrengst van een zoekwoord of advertentie. Conversie tracking is ideaal voor gebruikers die alleen geïnteresseerd zijn in de conversies van AdWords.

Veel AdWords gebruikers maken echter gebruik van Google Analytics om hun conversies te meten. De voordelen hiervan boven Conversie Tracking met AdWords zijn:

  • Je kunt het hele pad volgen dat bezoekers op je website afleggen om tot een conversie te komen
  • Je kunt ook de conversies van andere bronnen dan AdWords meten

Over Yadi Websolutions

Yadi Websolutions is een full service webbureau in Amsterdam. U kunt bij ons een website laten maken of uw online marketing uitbesteden.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!