2013 was een roerig jaar voor de SEO specialisten. Vooral voor hen die zich met de duistere kant van SEO bezighouden bleek 2013 een jaar te zijn waren er veel dingen niet meer werkten als voorheen. Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen door Google in 2013.
Het jaar van de Panda
De Panda update werd dit jaar ook weer enkele malen uitgevoerd. Zo was er in januari Panda update 24, gevolgd door nummer 25 in maart. In juni en juli waren er ook nog 2 Panda updates.
De Panda update is vooral gericht op link farms en lage kwaliteit backlinks. De update zorgde er voor dat vage linkbuilding technieken niet meer werken.
De grootste algoritme update van de laatste 3 jaar
In augustus was het de beurt aan de Hummingbird update. Na Caffeine is dit de volgende grote wijziging van Google. Hummingbird is in staat om zoekopdrachten beter te begrijpen er wordt niet langer naar losstaande woorden gekeken maar meer naar het geheel.
Als je bijvoorbeeld de zoekterm “Waar vind ik een italiaans restaurant” gebruikt werd er voor de update naar de woorden italiaans restaurant gekeken. Na de update laat Google resultaten zien aan de hand van je locatie en voor een Italiaans restaurant terwijl voorheen er ook andere resultaten met Italiaans of restaurant tevoorschijn kwamen.
Bye bye Keyword Tool
In augustus heeft menig SEO specialist een traantje gelaten. De oude vertrouwde Keyword Tool verdween van het toneel. Deze gratis tool werd vooral veel voor zoekwoorden onderzoek gebruikt. Daarvoor in de plaats is de zoekwoordenplanner gekomen. Deze tool is ook gratis maar werkt iets minder nauwkeurig en bovendien moet je nu een account hebben om gebruik te maken van de tool.
Bonus, alle zoekwoorden encrypted
Het zat er al een tijdje aan te komen maar nu is het dan zover. Google geeft de zoekwoorden voor organisch zoeken niet meer door. Je kunt nu bijvoorbeeld in je statistieken tool niet meer zien met welk zoekwoord een bezoeker op je website is gekomen (via organische zoekopdrachten). Google heeft deze maatregel genomen om website surfers hun privacy te beschermen. Het vreemde is wel dat de zoekwoorden van Adwords nog wel te zien zijn.
En de Penguin was ook weer van de partij
In oktober was er ook nog een Penguin 2.1 uitrol. De Penguin gaat de strijd aan met webspam zoals het volstoppen van tekst met keywords.
Onverwachte pagerank update
In december was er zomaar een onaangekondigde pagerank update. Pageranks werden opnieuw vastgesteld waardoor het voor kon komen dat de pagerank van je website steeg of daalde.
Dit was de terugblik op 2013. In een volgend artikel een vooruitblik op 2014.