SEO is gratis, Social Media is gratis, email versturen is gratis. Waarom zou je dan online adverteren en betalen voor je bezoekers? Online adverteren kost immers toch alleen maar geld?
Dit is een misvatting die bij veel ondernemers leeft. Er zijn veel ‘gratis’ mogelijkheden om klanten op het internet te krijgen en online adverteren zoals Google AdWords of Facebook adverteren kosten alleen maar geld. Ten eerste klopt de stelling van de gratis kanalen niet want SEO, Social Media en email hebben geen directe kosten maar kosten je wel tijd. En als je deze tijd omrekent in je uurtarief, zie je dat dit ook niet gratis is. Ten tweede moet je online adverteren niet als een kostenpost maar als een investering zien. Hoe zou jij het vinden als je voor elke € 100,- er € 200,- voor terugkrijgt? Klinkt ineens een stuk interessanter, toch?
Mijn idee over online adverteren was ooit hetzelfde als de meeste ondernemers; het kost geld, het is te complex, er zijn andere gratis alternatieven etc etc. Dit veranderde allemaal toen ik van een bevriende ondernemer een verhaal over zijn klant hoorde. Deze klant gaf per dag € 400,- aan Google AdWords uit. Ik dacht bij mezelf: € 400,-? Dat zijn aardige hoge kosten! De bevriende ondernemer vertelde verder. Het is inderdaad op het eerste gezicht een hoog bedrag, € 12.000,- per maand aan adverteren. Maar als ik je nu vertel dat dit adverteren hem een omzet van rond de € 80.000,- per maand oplevert? Vanaf dat moment ben ik anders naar online adverteren gaan kijken en zie ik het als een manier om omzet te genereren in plaats van een kostenpost.
Wat zijn de voordelen van online adverteren?
1. Inzicht in de kosten en opbrengsten
Ten opzichte van traditioneel adverteren, in bijvoorbeeld een krant, heb je met online adverteren een heel duidelijk inzicht in de kosten. Je kunt precies meten welke advertenties rendement opleveren en welke niet. Zo kun je stoppen met advertenties die geen rendement opleveren en meer adverteren met advertenties die dit wel doen.
2. Laser targeting
Met online adverteren kun je heel goed bepalen wie je wilt bereiken, wanneer je hen wilt bereiken en waar je hen wit bereiken. Bij Facebook Adverteren kun je doelgroepen maken op basis van demografische en psychografische gegevens. Je kunt advertenties laten zien aan mannen tussen de 21 en 35 jaar, woonachtig in Utrecht die interesse in Starbucks hebben en hoger opgeleid zijn. Denk je eens in wat dit voor jouw advertenties kan betekenen!
3. Je kunt creatief adverteren
Online adverteren kan in vele vormen. Je kunt tekst advertenties maken maar ook video’s, animatie met Flash, bewegende banners, mooie afbeeldingen enz enz. De mogelijkheden zijn eindeloos.
4. Plaats en tijd op het internet bepalen
Naast de fysieke plaats, kun je ook bepalen waar op het internet jouw advertenties getoond moeten worden. Je kunt op bepaalde websites adverteren en je kunt er voor kiezen om op alleen op bepaalde tijden of dagen te adverteren.
5. Retarget je klanten
Retargeting is één van de krachtigste vormen van adverteren. Je kunt aan mensen die al in aanraking zijn gekomen met jouw bedrijf, ze hebben bijvoorbeeld je website bezocht of staan op je mailing lijst, advertenties tonen. Dit kun een speciale aanbieding zijn die alleen voor deze groep beschikbaar is.
6. Online adverteren is flexibel
Valt het resultaat tegen? Is het resultaat boven verwachting? Met online adverteren kun je snel je advertenties aanpassen. Een advertentie is eenvoudig te stoppen of te pauzeren of je kunt je advertentie binnen een paar minuten vaker tonen.
7. Mogelijkheid tot testen
Je kunt verschillende versies van je advertentie tegen elkaar testen om te bepalen welke advertentie het meeste rendement oplevert.
8. Controle over de kosten
Je budget kun grotendeels zelf bepalen. Door een groter of kleiner bereik van je advertenties te kiezen of door je advertentie vaker of minder vaak te tonen, heb je controle over je kosten.
Meer weten over de mogelijkheden van online adverteren?
Wil je weten wat online adverteren voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op. Kom eens langs voor een kop koffie en wij leggen je graag de mogelijkheden van online adverteren uit.
Je geeft aan dat online adverteren belangrijk is en dat er een verkeerde negatieve blik over bestaat. Het is nu dus duidelijk wat de voordelen van het online adverteren zijn. Maar weet je ook een bepaald budget dat optimaal is? Na hoeveel tijd zou het moeten werken? Dit zijn vragen die mij hier toch nog over bezig houden. http://www.dtg.nl
Zo van te voren is het moeilijk om aan te geven welk budget ideaal is. Dit is onder andere afhankelijk van de markt waarin je gaat adverteren. Begin altijd met het duidelijk van je doel definiëren en bepaal wat je aan een conversie kwijt wil/ mag zijn. Dan is het zaak om de advertenties en de website te optimaliseren volgens de richtlijnen van het advertentie platform.
Als de basis in orde is, kun je beginnen met adverteren. Het is dan zaak om de prestaties goed te monitoren met een analytics tool zoals Google Analytics. Start met een budget en kijk wat de ROI is. Zolang de ROI goed is, kun je overwegen om je budget te verhogen.
Mocht je er zelf niet uitkomen, schakel dan een specialist in. Deze kent de best practices en kan je snel op weg helpen om een positief rendement uit je advertenties te halen.