Google Adwords kan voor beginnende adverteerders complex overkomen. Vaak beginnen gebruikers met een Adwords campagne zonder zich goed te hebben ingelezen in de software. En dit kan veel teleurstelling opleveren en geld kosten! Speciaal voor Adwords gebruikers is dit artikel geschreven. 10 tips voor betere Adwords campagnes om zodoende meer resultaat uit je campagnes te halen.


google adwords

Bepaal je instellingen

Maak gebruik van handmatige biedingen zodat je controle over je biedingen hebt. Maak dus geen gebruik van automatisch bieden. Maak gebruik van alle apparaten. Gebruik in eerste instantie alle netwerken (zoeken, zoekpartners en display), schakel in van de netwerken uit als je ziet dat het slecht verkeer oplevert (te veel kost en te weinig oplevert).

2. Gebruik het display netwerk

In het display netwerk kun je ook tekst advertenties gebruiken, je hoeft geen afbeeldingen te gebruiken. Wil je snel afbeeldingen creëren zonder grafisch vormgever? Gebruik dan de Display Ad Builder. Hiermee kun je in een mum van tijd afbeelding advertenties maken.

3. Gebruik aparte advertentiegroepen

Zorg er voor dat je aparte aparte advertentiegroepen hebt voor elke belangrijke groep keywords. De advertentiegroep moet een advertentie en een groep direct relevante keywords bevattem. Maak een aparte advertentiegroep en keyword set voor elk belangrijk keyword. Alles moet op één onderwerp gefocust zijn. Het is veel werk maar het levert de beste resultaten op.

4. Optimaliseer de kwaliteitsscore

De eerste zin van de advertentie moet het keyword bevatten. Het keyword moet ook terugkomen in de titel van de landingspagina op je website en de landingspagina moet het keyword als onderwerp hebben. Zorg voor een laser scherpe focus met de advertentie, de landingspagina pagina titel en de inhoud van de landingspagina. Voor een maximale kwalteitsscore zorg je er voor dat het keyword als eerste in de headline van je advertentie staat en tevens het eerste woord in de 2e zin van je advertentie is.

5. Maximaliseer advertentie promotie

Zorg dat de tweede regel in je advertentie met een punt (.) eindigt. Dit zorgt voor extra voordelen als jouw advertentie boven de natuurlijke zoekresultaten getoond wordt. Als je advertentie daar getoond wordt, plaatst Google de 2e regel naast de headline wat voor meer zichtbaarheid zorgt. De advertentie valt zodoende meer op. Maar dit gebeurt alleen als je dus de punt toevoegt.

6. Gebruik advertentie extensies

Waarom je advertentie extensies moet gebruiken? Ten eerste zijn advertentie extensies een ranking factor geworden. Ten tweede zorgt het er voor dat je advertenties meer opvallen en daardoor zal jouw campagne beter presteren. Bezoekers zien meteen de voordelen (usp’s) van jouw bedrijf.

Voorbeelden van beschikbare advertentie extensies:

  • Lokatie
    Adres van je bedrijf. Toont het adres. Interessant voor lokale bedrijven. Je kunt Google Places integreren.
  • Site links
    More context, categories. Bezoekers kunnen klikken op de gewenste pagina. Vooeg tot 15 links toe, Google bepaalt welke 6 er getoond worden. Google beslist welke gebruikt wordt. Stuur bezoekers naar relevante landing pagina’s. Gebruik goed converterende pagina’s.
  • Call extensions
    Bezoekers kunnen meteen bellen vanaf een advertentie. Interessant voor reserveringen, boekingen. Optie to track calls. Niet interessant voor vragen. Maakt het bezoekers heel makkelijk om je te bellen. Optie om telefoontjes te tracks.
  • Social extensions
    Add social proof. Website en Google+ pagina moeten gelinkt zijn.

7. Houd je conversie bij

Conversie is het behalen van een doel. Bijvoorbeeld het verkopen van je product of dienst. Meet de response op je advertentie en de kosten per conversie met behulp van de Adwords conversie mogelijkheid. Het meten van je conversie is cruciaal om te bepalen of je inspanningen de moeite waard zijn. Zonder dit te meten weet je niet wat je budget oplevert. Koppel meten Google Analytics en Google Adwords. Zo zie je de conversies ook terug in Google Analytics.

8. Gebruik negatieve zoekwoorden

Google Adwords onderscheidt vier soorten zoekwoorden (zoekopdracht is mannen schoenen):

  • Exacte match zoekwoorden; alleen bij de zoekopdracht “mannen schoenen” wordt de advertentie getoond. Geef dit aan in Adwords door blokhaken ([zoekwoord]) te gebruiken.
  • Woordgroep; als de woordgroep “mannen schoenen” in de zoekopdracht staat wordt de advertentie getoond. De advertentie wordt getoond bij de zoekopdrachten: “mannen schoenen”, “mannen schoenen amsterdam”, “ik zoek mannen schoenen”, “koop mannen schoenen haarlem” etc. Geef dit aan in Adwords door quotes (“mannen schoenen”) te gebruiken.
  • Brede zoekwoorden; bij alle zoekopdrachten met de woorden mannen en/ of schoenen wordt de advertentie getoond. Als één van de zoekwoorden in de zoekopdracht staat, wordt de advertentie getoond. In Adwords hoef je dit niet aan te geven, gewoon het zoekwoord opgeven.
  • Negatieve zoekwoorden; dit geef je in Adwords aan door een minteken (-gratis) voor het zoekwoord te zetten.

Negatieve zoekwoorden zijn uitsluitings zoekwoorden oftwel als er op het negatieve zoekwoord in Google gezocht wordt, moet de advertentie niet getoond worden. Het gebruik kan handig zijn of zoekwoorden uit te sluiten die weinig conversie opleveren. Bijvoorbeeld “gratis”, “vergelijken”, “tips” of merken die je niet verkoopt maar waar mensen wel op zoeken..

De voordelen van het gebruik negatieve zoekwoorden

  • Betere doorklik ratio (CTR)
  • Verbeterde conversie
  • Betere kwaliteitsscore

9. Geografische vertoning

Heb je een lokale business? Zorg er dan voor dat je alleen in het gebied adverteert waar jouw business zich bevindt of waar jouw klanten vandaan komen. Het hoeft voor een bakker in Utrecht niet veel zin om in Groningen of in een ander land te adverteren. Let hier ook op bij het bepalen van je zoekwoorden. Als je goedkope schoenen in Haarlem verkoopt, is “goedkope schoenen Haarlem” een goed zoekwoord maar door het instellen van het gebied waar je adverteert, kun je ook de zoekopdracht “goedkope schoenen” gebruiken. De advertentie wordt immer alleen in het gebied getoond dat jij hebt opgegeven.

 10. Vertoning op bepaalde tijden

Als jouw klanten op bepaalde tijdstippen niet op het internet aanwezig zijn, kun je overwegen om dan de advertenties niet te vertonen. Schakel de advertenties bijvoorbeeld op bepaalde dagen of bepaalde tijdstippen uit. Dit voorkomt een slechte doorklik ratio (CTR). Dit is aantal vertoningen gedeeld door het aantal klikken en is ook een belangrijk criterium waarmee bepaald wordt hoeveel je per klik betaalt.

Google Adwords expert nodig?

Google Adwords is complex en zoals je in dit artikel kunt lezen, zijn er een heleboel factoren die bepalen hoe succesvol jouw advertentie campagne is. Heb je hier hulp bij nodig? Schakel ons dan in om je te helpen. Wij werken sinds 2008 met Google Adwords en hebben de nodige ervaring met het opzetten van succesvolle Google Adwords campagnes. Neem vrijblijvend contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden.

Deel dit artikel svp met jouw netwerk via Social Media zodat vrienden en bekenden ook op de hoogte zijn van deze kennis.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!