Google’s Adwords Keyword Tool is een keyword suggestie tool die je kunt gebruiken om te bepalen of keywords geschikt zijn voor jouw website. Oorspronkelijk is de tool voor Adwords gebruikers gemaakt. Zij kunnen kijken of de keywords geschikt zijn voor hun advertentie campagnes. Maar de tool is ook uitstekend geschikt voor SEO doeleinden.
Je geeft in de tool een keyword op dat jij wilt gebruiken. De keyword tool geeft aan hoe vaak er op dit keyword gezocht wordt en geeft een lijst met suggesties (alternatieven) die je ook kunt gebruiken.
Waar kun je de Adwords Keyword Tool voor gebruiken?
Als adverteerder bij Google Adwords kun je zien:
- hoe vaak er maandelijks op het keyword gezocht wordt
- hoe veel concurrentie er op dit keyword is
- hoeveel je per klik moet betalen
- verder kun je filters aanbrengen zoals de taal, het land en of je breed, exact of op woordgroep wilt zoeken
Voor SEO doeleinden is het meest interessante om te kijken hoe vaak er op een keyword gezocht wordt. Houd er trouwens rekening mee dat er alleen op shortterm keywords (zoektermen die uit maximaal 3 keywords bestaan) gezocht wordt.
Nadat je gezocht hebt op het opgegeven keyword, krijg je een lijst met het zoekvolume en andere keyword suggesties. Deze lijst kun je downloaden en als Excel file opslaan. Op deze manier kun je het zoekresultaat makkelijk bewerken en gebruiken als input voor je keyword strategie.