Je website hoger in Google, waarom wil je dit?
Google is met een marktaandeel van zo’n 95% in Nederland de meest gebruikte zoekmachine. Bijna alle aankopen beginnen met een zoekopdracht in Google en zo’n 40-60% van de zoekers klikt op de eerste 3 resultaten in de zoekresultaten van Google. De 1e positie kan zelfs rekenen op zo’n 30-40% (verschillende onderzoeken geven verschillende cijfers vandaar de bandbreedtes). Het is voor website eigenaren daarom interessant om met hun website hoger in Google te komen. Meer bezoekers naar de website betekent immers meer potentiële klanten.
Hoe komt je website hoger in Google?
Google kijkt naar 2 factoren om de ranking (de positie in de zoekresultaten) van websites te bepalen.
1. On page SEO factoren
Dit zijn alle factoren op je website zelf die bijdragen aan een betere vindbaarheid van je website. Deze factoren kun je heel goed zelf optimaliseren.
10 on page factoren die help om je website hoger in Google te krijgen:
[checklist]
- Schrijf regelmatig waardevolle content. Eigenlijk het belangrijkste. Schrijf altijd voor bezoekers en de zoekmachines komen vanzelf.
- Website snelheid. Zorg er voor dat je website snel laadt.
- Leesbare url’s. Zorg er voor dat de url’s van je website leesbaar zijn Vermijd url’s zoals: /index.php?id=12398
- Keyword in de url. Plaats het keyword waar je op gevonden wilt worden in de url.
- Pagina titels. Maak de pagina titel niet te lang (6-7 woorden). Plaats het keyword in de title tag.
- Pagina meta tag description. Zorg voor een goede meta tag description. Deze moet er voor zorgen dat bezoekers op je link klikken.
- Gebruik van koppen en tussenkoppen. Gebruik de zogenaamde headings of de HTML tags H1 t/m H6 in je teksten.
- Afbeeldingen optimaliseren. Zorg voor een beschrjvende bestandsnaam (rode-jurk.jpg) en maak gebruik van de alt tag (beschrijving van de afbeelding).
- Gebruik van interne links. Zorg dat er naar elke pagina op de website een link is.
- Gebruik van uitgaande links. Alleen naar goede sites linken, geen link farms.
- Gebruik Social Media. Zorg er voor dat de content gedeeld kan worden via Social Media.
[/checklist]
6 on page SEO factoren die je moet vermijden:
[checklist]
- Tekst in de vorm van afbeeldingen
- Over optimalisatie
- Links van en naar slechte websites
- Duplicate content op je website plaatsen
- Keyword stuffing
- Gebruik van Flash, frames en Javascript menu’s
[/checklist]
2. Off page SEO factoren
Off page factored zijn factoren buiten je eigen website die bijdragen aan de populariteit van je website. De belangrijkste factoren is het verkrijgen van kwalitatief goede links naar je website (zogenaamde backlinks). Tegenwoordig gaat Social Media ook steeds zwaarder meewegen. Hoe vaker je website wordt gedeeld via Social Media hoe beter dit voor je populariteit is volgens Google.
Off page SEO factoren die bijdagen aan een hogere positie in google
[checklist]
- Page rank
- Totaal aantal backlinks
- Backlink van websites met een hoge page rank
- Relevantie van de website die naar jouw website linkt
[/checklist]
Negatieve off page SEO factoren:
[checklist]
- Gekochte links
- Gekochte bezoekers
- Links van “kwalitatief slechte websites”
[/checklist]
Dit waren mijn tips om je website hoger in Google te krijgen. Heb je zelf nog goede tips? Plaats deze dan in het commentaarveld hier onder. Deel dit artikel via Social Media met jouw vrienden zodat zij ook weten hoe ze hun website hoger in Google krijgen.
Ook de laadsnelheid en het hebben van een goede mobiele pagina helpen om je Google ranking te verbeteren en het verwijderen van ‘dode’ pagina’s.