Een website optimizer wordt gebruikt door marketeers en webmasters om verschillende versies van een pagina tegen elkaar te testen, zogenaamde A/B testen. Het is een belangrijk onderdeel van conversie optimalisatie om te bepalen welke versie het beste resultaat geeft. In principe kan elk HTML element getest worden met een website optimizer.


google website optimzer

Google Website Optimizer

Tot 2012 had Google een tool, Google Website Optimizer genaamd. Met deze tool konden A/B testen uitgevoerd worden. Op 1 juni 2012 kondigde Google het einde van de tool aan en gaf aan dat de functionaliteit overgeheveld zal worden naar Google Analytics. De functionaliteit is nu terug te vinden als Content Experiments in Google Analytics.

De voordelen van Content Experimenten

De meeste website eigenaren hebben een doel voor hun website (of zouden dit in ieder geval moeten hebben). Een doel kan bijvoorbeeld zijn om inschrijvingen op je mailinglijst te krijgen, telefonisch contact, offerte aanvragen of het downloaden van een folder. Dit zijn doelen die je wilt verbeteren. Door verschillende versies van je pagina’s te testen, kom je er achter welke versie het beste werkt. Je kunt bijvoorbeeld de kleur van je pagina aanpassen, een andere button of een andere tekst gebruiken.

Wat kun je met Content Experimenten in Google Analytics?

Met Content Experimenten kun je de volgende zaken testen:

  • Testen hoe verschillende versies van een webpagina het doen bij een willekeurige groep mensen
  • Bepalen welk percentage van je bezoekers mee doen aan de test
  • Bepalen welke doelen je wilt testen

Voorbeeld van een A/B test

Stel je bent een coach en je biedt 3 coaching sessies aan ; beginners, gevorderden en VIP. De VIP sessie is de meest lucratieve en deze wil je het liefste verkopen. De meeste bezoekers komen op je homepage op je website binnen. Hier kun je beginnen met te testen. Voor de VIP sessies plaats je een afwijkende kleur button.

Als de opzet eenmaal klaar is, kan er getest worden. Een gedeelte van je bezoekers ziet de nieuwe pagina met de afwijkende button en een gedeelte ziet de originele pagina. Na verloop van tijd kom je er achter dat op de nieuwe pagina bezoekers vaker doorklikken naar je VIP coaching sessie. Je kan deze pagina dan als nieuwe homepage gebruiken.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!