SEO of zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van je webpagina’s om er voor te zorgen dat deze hoger in de zoekresultaten van de zoekmachines komen te staan. SEO is afhankelijk van een heleboel factoren (er wordt gesproken van 200 factoren die Google gebruikt om de ranking te bepalen). Hier enkele SEO tips die er voor zorgen dat je hoger in Google kunt komen.
De voorbereiding:
- 1. Denk na over het doel van je website. Meer bezoekers door SEO is natuurlijk hartstikke leuk maar wat wil je dat bezoekers op je website gaan doen?
- 2. Kies een betrouwbare hosting partij. Veel ondernemers kijken alleen naar de prijs van de hosting maar ook hier geldt het aloude gezegde: “goedkoop is duurkoop”. Zorgt jouw hosting partij voor back-ups en als er iets fout gaat kunnen zij je dan helpen? Als je shared hosting hebt en een andere website is van een spammer kan jouw website daardoor ook in de zoekmachines zakken. Zorg dus voor een betrouwbare hosting partij die ook aandacht voor de snelheid van je website heeft.
- 3. Kies voor een WordPress website. Waarom? Het is makkelijk om een website te starten, de kosten zijn laag een Google is gek op WordPress websites.
- 4. Neem een Google Webmasters Tool account en monitor je website met dit tool.
- 5. Neem een Google Analytics account om inzicht in je website statistieken te krijgen.
- 6. Neem een Google+ account voor je bedrijf. signalen van Google+ zorgen voor een betere ranking van je website.
- 7. Doe eerst een zoekwoorden onderzoek. Onderzoek welke woorden en/of woordgroepen jouw doelgroep gebruikt om naar jouw producten en diensten te zoeken. Gebruik dit voor je content plan. Richt je in eerste instantie op long tail keywords (zoekwoorden die uit 3 of meer woorden bestaan).
- 8. Zorg voor een duidelijk, goed navigeerbare site structuur. Zoekmachines moeten makkelijk kunnen ontdekken waar je website over gaat.
- 9. Neem Social Media accounts voor je bedrijf (Twitter, Facebook, LinkedIn).
- 10. Zorg voor zoekmachine vriendelijke URL’s. Dit zijn URL’s die voor mensen leesbaar zijn.
- 11. Zorg er voor dat je website ‘Mobile Friendly’ is. Dit betekent dat je website op alle apparaten goed te bekijken is, zogenaamd responive web design.
- 12. Submit een sitemap naar Google Webmaster Tools.
- 13. Maak een goede 404-pagina waar de bezoeker makkelijk een alternatief vindt voor de niet gevonden pagina.
Als je website eenmaal online is:
- 14. Schrijf je content voor mensen en niet voor zoekmachines.
- 15. Don’t be evil. Houd je aan de richtlijnen van Google. Zo ben je altijd veilig als er weer een nieuwe Google update uitkomt.
- 16. Zorg er voor dat er regelmatig nieuwe, kwalitatief goede content op de website verschijnt.
- 17. Krijg direct advies van Google via Webmaster hulp en video’s
- 18. Zorg er voor dat je je pagina’s optimaliseert met on-page SEO. Let hierbij op je pagina titels, meta tag description, de hoeveelheid tekst, je afbeeldingen en koppen en tussenkoppen.
- 19. Zorg er voor dat er naar elke pagina op je website ten minste 1 link is. Dit kan een interne- of een externe link zijn.
- 20. Zorg voor links naar je website van websites met veel autoriteit, vermijd lage kwaliteit links.
- 21. Promoot elke nieuwe content via Social Media.
- 22. Maak rich content. Zorg voor verschillende soorten media op je pagina’s; bijvoorbeeld tekst, pdf’s, video’s, afbeeldingen, infographics.
Controleer en optimaliseer!
- 23. Meet je resultaten via Google Analytics. Kijk welke verkeersbronnen succesvol zijn en doe daar meer mee. Kijk welke pagina’s het meeste verkeer aantrekken.
- 24. Controleer je website op brokken links, de gezondheid van je website, op 404 fouten en de snelheid van je website. Je kunt Google Webmaster Tools hiervoor gebruiken.
- 25. Controleer je website op duplicate content en verwijder dit.
SEO tips, wat je niet moet doen:
- 26. Vermijd het gebruik van frames en flash op je website.
- 27. Doe niet aan keyword stuffing, het volstoppen van je pagina’s met keywords.
- 28. Kopieer geen teksten van andere websites.
- 29. Focus je niet op pagerank.
Wat je niet moet vergeten:
- 30. SEO is zinloos als je geen duidelijke call to actiën hebt.
- 31. SEO heeft tijd nodig, je staat niet van de ene op de andere dag hoog in Google.