Google Webmaster Tools is het hulpprogramma voor webmasters van Google. De tool is handig voor webmasters (zoals de naam al doet vermoeden) maar zeker ook voor SEO specialisten waarbij de tool niet mag ontbreken in hun ‘gereedschapskist’.
Google Webmaster Tools, wat kun je ermee?
De tool geeft de webmaster inzicht in de ‘gezondheid’ van hun website. Men kan bijvoorbeeld zien of de website goed geïndexeerd wordt, of er fouten op de website gevonden zijn en welke verbeteringen er mogelijk zijn.
Voor SEO specialisten zijn de handigste functies terug te vinden onder het kopje ‘Zoekverkeer’. Hier kan men zien op welke zoekwoorden de website in Google scoort en op welke positie en welke interne en externe links er naar je website zijn. Onder het kopje ‘Google-index’ kan men nog terugvinden hoeveel pagina’s er geïndexeerd zijn.
Website verifiëren
Voordat je de gegevens van je website in Google Webmaster Tools kunt bekijken, zul je eerste je website moeten verifiëren. Dit kun je op verschillende manieren doen:
- door een metatag aan je website toe te voegen
- door een HTML bestand op je server te plaatsen
- verificatie via je domein provider
- door Google Analytics code de je voor je website gebruikt te gebruiken
Google controleert de code en als deze in orde wordt bevonden, beschouwt Google jou als eigenaar van de website en kun je de gegevens bekijken
Sitemap.xml naar Google Webmaster Tools verzenden
Een andere handige optie is om de XML versie van je sitemap naar Google Webmaster Tools te verzenden. Zo is Google meteen op de hoogte van alle pagina’s die op je website aanwezig zijn. Het helpt zoekmachines om je website beter te doorzoeken en te categoriseren. Als je een WordPress website hebt, kun je met de plugin WordPress SEO van Yoast heel eenvoudig een XML sitemap creëeren.
Wil je deze handige tool ook voor je website gebruiken? Start gaat heel eenvoudig door naar deze website te gaan.