Google ranking wil zo iets zeggen als de positie die een webpagina in de zoekresultaten van Google heeft. De positie van een webpagina in de ranking heeft veel invloed op de hoeveelheid bezoekers die op een link naar een website klikken. Niet vreemd dus dat veel website eigenaren dmv SEO proberen om hoger in de Google ranking te komen.
Hoe wordt de Google ranking bepaald?
Hoe Google precies bepaalt welke webpagina op welke positie komt te staan, is een goed bewaard geheim. Google maakt gebruik van een algoritme wat alleen maar binnen Google bekend is. Wel zijn SEO experts het over bepaalde factoren eens. Door deze factoren te optimaliseren kun je hoger in Google komen. Een voorbeeld van een lijst met 200 factoren die de Google ranking beïnvloeden, staat hier.
Wat zegt Google er zelf over?
Google zelf wil gebruikers het beste zoekresultaat geven als zij een zoekopdracht ingeven. In zijn algemeenheid kunnen website eigenaren hun ranking verbeteren door een website te hebben die technisch geoptimaliseerd is voor zoekmachines en kwalitatief hoogwaardige content online te zetten. Door het plaatsen van kwalitatief hoogwaardige content zou je vanzelf links van andere websites en Social Media moeten krijgen. Wat voor Google een teken is dat de content inderdaad relevant en interessant voor andere mensen is.
Website indexeren
Als eerste is het dus belangrijk dat Google je website bij bezoek kan ‘lezen’. Technisch moet de website op een dusdanige manier gebouwd zijn dat deze indexeerbaar is voor de spiders van Google. Bekijk in onderstaande video hoe het crawlen van een website werkt.
Dit is in hoofdlijnen hoe de Google ranking werkt. Meer informatie hoe je hoger in de Google ranking kunt komen, vind je hier.