Google Panda update is een aanpassingen in het algoritme van Google met als doel de zoekresultaten te verbeteren.
Google Panda is voor het eerste uitgekomen in februari 2011. Het betreft een aanpassing in het algoritme van Google en heeft gevolgen voor “lage kwaliteitswebsites”. Lage kwaliteitswebsites (weinig content, duplicate content en lage kwaliteit van de teksten) zijn websites met weinig waardevolle content. De websites maken gebruik van de onvolkomenheden van het Google algoritme waardoor ze toch hoog in de zoekresultaten komen terwijl de website voor de bezoeker weinig tot geen waarde heeft. Google wil met de update bewerkstelligen dat website van hoge kwaliteit hoger in de zoekresultaten verschijnen.
De Google Panda heeft vele verschillende releases gehad en heeft vooral bij Internet Marketeers die met simpele websites met advertenties geld verdienen, een schokgolf teweeg gebracht. De websites zakten dramatisch in de resultaten waardoor de websites veel minder bezoekers ontvingen en ook minder geld genereerden. Ook andere websites hadden last van de update en zakten in de zoekresultaten.
Wat bedoelt Google met “hoge kwaliteit”?
Google heeft richtlijnen uitgegeven wat men graag op de websites terugziet. In een artikel op de officiële Webmaster Blog staat beschreven waar een website aan moet voldoen. Google heeft hiervoor een lijst met 23 punten uitgegeven. Deze punten geven antwoord op de vraag: “Wat is een website van hoge kwaliteit”.