Facebook is met zo’n 1,5 miljard gebruikers het grootste social media platform ter wereld. In Nederland hebben zo’n 10 miljoen gebruikers een Facebook account en dus grote kans dat ook jouw doelgroep zich op Facebook bevindt. Hoe kun je Facebook zakelijk gebruiken zodat je je business kunt laten groeien?
De basis
Begin met het maken van een Facebook pagina voor je bedrijf. Een Facebook bedrijfspagina is iets anders dan een persoonlijk profiel op Facebook. Een Facebook pagina heeft voordelen boven een profiel:
- Onbeperkt aantal fans, een Facebook profiel kan maximaal 5000 vrienden hebben;
- diverse tabs waar je informatie op kwijt kunt;
- meerdere beheerders van de bedrijfspagina;
- je hebt de beschikking over statistieken;
- je kunt adverteren met je bedrijfspagina.
Facebook bedrijfspagina aanmaken
Een bedrijfspagina is binnen enkele minuten aangemaakt;
- Login op Facebook met je persoonlijke profiel
- ga naar Facebook pages;
- selecteer een type Facebook pagina voor je bedrijf;
- vul de naam van je bedrijf in en je pagina is klaar;
- je kunt nu verder gaan met het invullen van je profiel.
Facebook zakelijk gebruiken
De basis staat nu, je hebt een Facebook bedrijfspagina maar hoe kun je Facebook zakelijk gebruiken zodat je bedrijf groeit met behulp van Facebook?
1. Nodig je bestaande netwerk uit om je pagina te liken
Nodig je netwerk op andere Social Media (Twitter, LinkedIn) kanalen uit
Nodig vrienden en bekenden om Facebook uit
Nodig je mailinglijst uit
2. Plaats overal de link naar je Facebook pagina
Je kunt de link naar je Facebook pagina onderaan je email plaatsen, in je mailings die je verstuurt, op je visitekaartjes en op je andere Social Media kanalen.
3. Plaats een Facebook like box op je website
Via je website kun je mensen in contact laten komen met je Facebook pagina door een like box op je website te plaatsen.
4. Promoot je pagina
Met een klein budget kun je heel makkelijk nieuwe fans krijgen en het mooiste is dat je je doelgroep heel specifiek kunt targetten met Facebook. Je kunt dus precies de mensen krijgen die jij wilt. Voorbeelden van targetting zijn:
- Targetten op geslacht;
- targetten op leeftijd;
- targetten op woonplaats;
- targetten op functie;
- targetten op interesses;
- targetten op pagina’s die men leuk vindt.
5. Plaats regelmatig waardevolle content
Als je eenmaal fans hebt, is het belangrijk dat je hen ook waardevolle content geeft. En dan natuurlijk waardevolle, relevante content. Content die iets met jouw diensten te maken hebben en die relevant voor je doelgroep is.
Wil je meer weten over de mogelijkheden om Facebook zakelijk te gebruiken? Bekijk dan onze Facebook diensten.