Als je website net online is, zal een zoekmachine zoals Google 2 stappen doen alvorens jouw website in de zoekresultaten zichtbaar is. Allereerst zal Google een bot, ook wel spider genoemd, naar je website sturen om je website te indexeren. Een spider is een stuk software dat zich als een bezoeker gedraagt. De spider leest je website pagina’s en probeert de links op je website te volgen. Elke pagina die de spider tegenkomt, wordt in de database van Google geplaatst. Om die reden is het belangrijk om alle pagina’s op de website door middel van interne links aan elkaar te linken.

Het is trouwens niet nodig om je website bij Google aan te melden. Een link plaatsen op een website die al door Google gevonden wordt, is voldoende om jouw website gevonden te laten worden.

Ranking van je website

Doordat er miljoenen pagina’s in de database van de zoekmachine zijn opgenomen, gaat nu de sortering van de pagina’s plaatsvinden (het ranken van de pagina’s). Via een complex algoritme wordt bepaald welke pagina bovenaan komt te staan. Er wordt gezegd dat er naar meer dan 200 factoren wordt gekeken om te bepalen hoe hoog een website zal eindigen in de zoekresultaten. Het algoritme is helaas alleen bij Google bekend maar door testen is wel bekend wat wel en niet werkt. Ook geeft Google richtlijnen waar je website aan moet voldoen. Het is in ieder geval zaak om je aan deze richtlijnen te houden en ze niet te overschrijden!

In het Google centrum voor webmasters kun je meer informatie over de richtlijnen van Google vinden: http://www.google.nl/webmasters/

Welke factoren zijn belangrijk voor Google?

De factoren die van belang zijn voor Google zijn, kun je grofweg in 3 onderdelen opdelen:

  1. Techniek;
    Wat is de laadtijd van je website? Hoe goed is de website door de zoekmachine te lezen?
  2. Content;
    Zijn teksten goed opgebouwd? Is de structuur van je website goed?
  3. Populariteit;
    Hoe populair is je website? Hoeveel links zijn er naar je website? En hoe populair en relevant zijn deze links? Hoe vaak wordt er via social media naar jouw website verwezen?

Hoe beter je website op deze 3 onderdelen scoort, hoe hoger je website in de zoekresultaten tevoorschijn zal komen. In bovenstaande lijst ben ik nog diep op de verschillende factoren ingegaan, dit zal ik in een volgende doen.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!