Na de pagina titel is de meta tag description een belangrijk SEO element dat er voor moet zorgen dat zoekmachine gebruikers op de link van jouw website klikken.
Wat is de meta tag description?
De meta tag description geeft een korte samenvatting van de webpagina en moet er met een uitnodigende tekst voor zorgen dat er op geklikt wordt. De meta tag description zie je terug in de zoekresultaten onder de pagina titel. De meta tag description is maximaal ongeveer 145 tekens lang (dit is afhankelijk van welke tekens je gebruikt in de meta tag maar 145 tekens is een goed uitgangspunt).
Technisch gezien is het de HTML tag <meta name=”description” content=”Dit is de meta tag description” />. Maar met elk modern Content Management Systeem is het zeer eenvoudig om de meta tag in te vullen. Daar heb je geen technische kennis voor nodig.
Waar moet je op letten bij de meta tag description?
- Let op dat de lengte van de meta tag description maximaal 145 lang is.
- Schrijf een wervende tekst met een call to action om op de link te klikken, bijvoorbeeld: “Meer weten, klik hier om het artikel te lezen”.
- Gebruik een lopende zin en maak geen opsomming van zoekwoorden.
- Plaats het zoekwoord waarmee je wilt dat de pagina gevonden wordt, zo ver mogelijk vooraan in de zin.
- Gebruik voor elke pagina een unieke meta tag description
Aandachtspunten voor de meta tag description
- De meta tag description is niet direct van belang voor de ranking in Google maar indirect wel. Het kan er namelijk voor zorgen dat er meer bezoekers op jouw link klikken dan op een link van een concurrent die hoger in de zoekresultaten dan jouw website staat. Google kijkt hier naar en zal uiteindelijk jouw website beter waarderen en hoger in de zoekresultaten plaatsen.
- De meta tag description is belangrijk voor je Click Through Rate oftewel het aantal bezoekers dat op je link klikt.
- Google bepaalt of jouw tekst getoond wordt. Google kan er voor kiezen om een andere tekst te tonen.