Zoekmachine optimalisatie is het belangrijkste onderdeel van zoekmachine marketing. Zoekmachine optimalisatie brengt websites op een natuurlijke, onbetaalde manier hoger in de zoekresultaten van een zoekmachine.
Een hoge positionering in de zoekmachines kan op verschillende manieren bereikt worden. De natuurlijke en relevante manier van positioneren wertk duurzaam maar er zijn wel steeds meer factoren die van belang zijn om goede resultaten te bereiken. Een goed doordachte content strategie vormt steeds vaker de basis van zoekmachine optimalisatie.
Er zijn 3 belangrijke pijlers die van invloed zijn op de posities in de zoekresultaten:
- Techniek; de website moet technisch goed in elkaar zitten zodat de zoekmachines de website makkelijk kunnen doorzoeken. Ook zijn zaken als geschikt zijn voor mobiel verkeer, de veiligheid en de snelheid van de website van groot belang.
- Content; zoekmachines zijn gek op websites met veel hoogwaardige content. Daarbij is het ook belangrijk date r met enige regelmaat nieuwe content op de website verschijnt.
- Populariteit; de populariteit wordt gemeten door het aantal websites die naar de website verwijzen. Het is daarbij wel belangrijk dat de websites van goede kwaliteit zijn en relevant zijn voor jouw website. Ook signalen van Social media zijn van invloed op de ranking in de zoekmachines.
Zoekmachine optimalisatie is een zeer dynamisch vakgebied. Door de vele veranderingen in de werking van de zoekmachines zoals de diverse update die regelmatig verschijnen, is een SEO specialist constant bezig met het aanpassen van de strategie. Een goed advies is daarbij om voor voor bezoekers te schrijven en je aan de richtlijnen van Google te houden.