Waarom wordt mijn website zo slecht gevonden door Google? Dit is een vraag die ik regelmatig hoor in mijn SEO business. In dit artikel geef ik je enkele tips die je wel moet uitvoeren en enkele technieken en strategieën die je juist niet moet gebruiken omdat deze meer kapot maken dan je goed doen.


google niet begrijpen

1. Niet begrijpen wat het doel van Google is

Waarschijnlijk de meest gemaakte fout door website eigenaren is dat men niet begrijpt wat het doel van Google eigenlijk is. Men denkt vaak ten onrechte dat het doel van Google is om advertenties te verkopen. Maar dit is niet geheel waar.

Het primaire doel van Google is om de meeste relevante webpagina’s te tonen naar aanleiding van een zoekopdracht van een gebruiker. Google wil het liefste dat een gebruiker met één zoekopdracht vindt wat hij zoekt.

2. Onderschatten en overschatten van Google

Google is misschien wel het slimste bedrijf op deze wereld. Er werken veel hele slimme mensen bij Google die aangemoedigd worden om met nieuwe technieken te experimenteren. Onderschat daarom Google nooit want het bedrijf is constant in ontwikkeling. Kijk maar naar de Panda en Penguin updates van een paar jaar geleden. Deze hebben voor een totaal andere SEO benadering gezorgd. De zoekmachine werd in één klap een stuk intelligenter en vele website eigenaren die dit niet zagen aankomen, hebben er last van gehad.

Aan de andere kant blijft het maar een zoekmachine met een algoritme. En dit is niet altijd feilloos. Het is nog verre van perfect.

3. Geen content strategie hebben

Het beste advies dat je kunt krijgen voor het leven of voor je business geldt zeker voor zoekmachines: “Als je niet weet waar je heen gaat, zul je er waarschijnlijk nooit komen”.

De meeste mensen zetten een website online en plaatsen er maar wat content op. Maar vergeten meestal om duidelijke doelen voor hun content te stellen. En zonder duidelijke doelen en strategie ben je maar aan het hopen dat er iets gaat gebeuren op je website.

Het belangrijkste van je content strategie is om je doelgroep duidelijk te hebben en een plan te maken om content voor je doelgroep te schrijven. Content die de problemen van je doelgroep helpt oplossen en echte waarde aan je doelgroep geeft.

4. Onjuist definiëren van je doelgroep

Voordat je waarde kunt leveren aan een doelgroep, moet je eerst in grote lijnen weten wat je doelgroep wilt. Er zijn inderdaad wel voorbeelden van schrijvers die gewoon maar beginnen met schrijven zonder duidelijke doelgroep voor ogen maar dat zijn de uitzonderingen.

Om de kans op succes in Google te vergroten, is het nodig om je te verdiepen in je doelgroep en daar content voor te schrijven.

5. De basis van on-page SEO niet toepassen

seo basis

Alles wat je op je website doet, wordt on-page SEO genoemd. On-page SEO is belangrijk maar zoals alles in je business moet je weten wat de waarde is en hoeveel tijd je er in moet investeren. Verkeerd gebruik van on-page SEO kan je Google rankings veel schade toe brengen.

  • Pas in ieder geval de basis toe en dat is:
  • Correct gebruik van de titel van je pagina;
  • correct gebruik van de meta tag description;
  • de tekst zelf;
  • het gebruik van koppen en tussen koppen;
  • geoptimaliseerde afbeeldingen.

Vermijd zaken als het overmatig gebruik van keywords (zoekwoorden) in je tekst en in je pagina titel en meta tag description. Dit doet meer kwaad dan goed. Denk altijd eerst aan je bezoekers maar houdt Google in je achterhoofd.

6. Slechte content creëren

Een paar jaar geleden kon je nog wegkomen met slechte content. Content vol gestopt met keywords zonder echte waarde te bieden voor je bezoekers. Sinds de uitrol van de Panda update is het niet meer mogelijk om slechte content op je website te plaatsen en daar goed mee te scoren in Google. Zomaar content overnemen van een andere website is niet meer mogelijk.

Zorg er voor dat je waardevolle content voor je bezoekers creëert. Het is nu belangrijk dat je teksten goed geschreven zijn, zaken als grammatica en spelling zijn ook steeds belangrijker aan het worden. Let verder op de frequentie van plaatsen en de lengte van je tekst.

7. Focus op de verkeerde zoekwoorden

Als je SEO gaat inzetten, moet je altijd met een zoekwoorden onderzoek beginnen. Weet welke woorden je doelgroep gebruikt om naar jouw diensten en/ of producten te zoeken. Want zoekwoorden op je website gebruiken die niemand gebruikt is zonde van je tijd.

Een andere fout met betrekking tot zoekwoorden is willen scoren met zoekwoorden waar de concurrentie zo hevig is, dat het bijna onmogelijk is om hier goede resultaten mee te boeken. Waarom zou je hier nog veel tijd en energie in steken?

8. Slecht opgezette website

Een goede website maken is tegenwoordig redelijk eenvoudig. Een WordPress website is makkelijk te maken en met enkele plugins heb je een prima technische basis. Er zijn dus geen excuses om tegenwoordig nog een slechte website te hebben.

Zorg er altijd voor dat je je website bij Google Search Console [https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=en] (voorheen Web Master Tools) aangemeld is. Hiermee krijg je inzicht in de fouten op je website. Tevens kun je een sitemap opgeven waarmee Google een overzicht van je website krijgt.

9. Trage websites

trage website

De snelheid van je website is voor Google steeds belangrijker geworden. Dit heeft vooral te maken met de toename van het gebruik van mobiel verkeer. Zorg er voor dar je website snel laadt.

Een paar aandachtspunten:

  • Zorg voor goede hosting, goedkope shared hosting zorgen vaak voor trage websites;
  • zorg voor een goed WordPress theme, slecht geprogrammeerde themes kunnen je website vertragen;
  • overmatig gebruik van plugins, gebruik alleen de plugins die je echt nodig hebt;
  • niet geoptimaliseerde afbeeldingen.

Met Google PageSpeed tool kun je uitvinden wat Google van je website vindt.

10. Slechte backlinks

Voor de uitrol van de Penguin update kon je geautomatiseerde tools gebruiken om zo veel mogelijk crappy links aan je website toe te voegen en er nog hoog mee in Google komen ook. Die tijden zijn voorbij! Google heeft nu in de gaten of er onnatuurlijk links naar je website geplaatst worden. Slechte links brengen je website schade toe.

Links moeten verdiend worden en dit kun je het beste doen door waardevolle content te schrijven waar andere website eigenaren graag naar toe linken of die gedeeld wordt op Social Media.

Dit waren mijn punten die er voor zorgen dat websites niet hoog in Google staan. Heb je zelf nog aanvullingen? Plaatse deze hier onder in het commentaar veld. Deel het artikel met jouw netwerk zodat iedereen iets aan deze informatie heeft.

Deel dit artikel

Deel dit artikel met jouw vrienden!