URL, iedereen die gebruikt maakt van het internet maakt gebruik van URL’s. Maar wat is een URL nu eigenlijk en zijn er nog speciale aandachtspunten voor je website?
Wat is een URL?
Wat betekent URL eigenlijk? URL staat voor Uniform Resource Locator. Het geeft een padverwijzing naar een bron op het internet. In eerste instantie denk je bij een URL aan website pagina of een website. We hebben het dan vaak over een link of een domein. Maar een URL kan meer zijn dan dat. Zo kan een URL verwijzen naar:
- Een webpagina
- Een willekeurig bestand op een server
- Een database
De opbouw van een URL
Een URL heeft een vaste opbouw. Het bestaat achtereenvolgens uit:
- Het protocol dat gebruikt wordt
- Authenticatiegegevens, zoals een gebruikersnaam en wachtwoord
- De domeinnaam
- Het poortnummer
- De padnaam
- De querystring
- De fragmentidentifier
Een voorbeeld van een URL:
Als we naar de URL kijken, kunnen we een aantal onderdelen onderscheiden:
- Protocol: dit geeft aan hoe er gecomuniceerd gaat worden. Het meeste bekende protocol is HTTP, wat staat voor Hypertext Transfer Protocol. Dit protocol wordt o.a. voor websites gebruikt.
- Authenticatie: de bron van de informatiebron
- Domeinnaam: Poortnummer hoeft vaak niet te worden weergegeven, deze zien we vaak niet in de URL staan. De naam van het domein mapt een ip-adres aan een leesbare naam.
- Het pad: hiermee geef je aan waar op de server gezocht moet worden naar het bestand.
- Querystring: geeft additionele parameters mee aan het bestand. De Querystring bepaalt welke gegevens mbv het bestand opgehaald worden. Bijvoorbeeld als een bestand adresgegevens ophaalt. Dmv de Querystring kun je aangeven welke naam opgehaald wordt.
- Fragment: voor de verwijzing naar een specifiek onderdeel van het bestand. Bijvoorbeeld een plaats in het bestand, zoals een kopje ergens op de pagina.
URL’s en SEO
URL’s spelen een belangrijke rol in het optimalisatie proces van je website voor Google. Veel CMS-en produceren standaard URL’s waarmee de zoekmachine niet veel kan. Dit zijn zogenaamde onleesbare URL’s. Een voorbeeld is:
Google kan hier geen informatie uit halen. Beter is om zogenaamde zoekmachine vriendelijke URL’s op je website te gebruiken. Vaak zijn er instellingen of uitbreidings mogelijkheden voor je CMS om de standaard URL’s om te zetten in zoekmachine vriendelijke URL’s. Een zoekmachine vriendelijke URL ziet er bijvoorbeeld alsvolgt uit:
https://www.yadi.nl/seo/website-optimaliseren
Door zoekwoorden in je URL te plaatsen, helpt het om je pagina hoger in Google te krijgen. Yadi Webdesign helpt je graag om een website te laten maken met Googlevriendelijke URL’s. Kijk voor meer informatie op de pagina website laten maken Amsterdam.